Badeværelse - Beton støbning på eksisterende betonlag.

Hej LDS folket,

Jeg skal igang med at renovere badeværelse og har et spørgsmål vedr. støbning af beton på et eksisterende beton lag. Af konstruktrionsmæssige og tid-/pengebesparelse årsager ønsker vi at støbe på det nuværende betondæk. I indgrebet har vi tænkt os at bruge refleksiv isolering (aluthermo) - isolering med indbygget dampspærre, som lukker tæt om det nye betondæk. Rionet samt gulvvarme. Spørgsmålet er mere hvad kravet er mht. mininum betonlag?

På forhånd tak!

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Glem alt om reflektiv isolering som en særlig varmebesparende isolering, men det kan måske anvedes som en meget dyr fugtspærre.

Søg her på siden hvor det tidligere er debatteret eller læs på nedenstående links:

http://www.byg-erfa.dk/Pub/presse/reflektiv_isol.pdf 

http://ing.dk/debat/102361 

Du skal også tænke på at hvis du senere sælger dit hus med en renovering foretaget år 2009, kan køberen forvente at konstruktionerne opfylder kravene til isolering for denne tid (eksempelvist 300 mm polystyren), eller du alternativt skal fremlægge en beregning på, at det ikke har været rentabelt at opfylde disse krav.

Hvis det er et løstliggende betonlag ville jeg sige 8 cm betonlag, men hvis du undlader den replektive isolering kan du nok reducere til 5-6 cm.

Du kan dog komme helt ned på 20 mm ved at anvende et specielt gulvvarmesystem som eksempelvist fra Roth, med en spartelmasse i stedet for beton.

Husk der skal være bassinvirkning/forsænkning (= 2 cm kant)ved adgangsdøren!

Hej Orla,

Først og fremmest tak for dit svar!

Jeg har faktisk på forhånd læst begge links og talt med en ingeniør mht. isolerings metoden. Mit problem, som jeg nu engang er placeret i er således at badeværelset støder ned til en fuld kælder, hvor det ikke er særlig praktisk at isolere under, da det vil gå udover vores kælderhøjde. For det andet så er den støbte beton lagt oven på de bærende murstens vægge nede i kælderen, så jeg kunne næsten forestille mig at den opvarmede beton ville fise hele vejen ned af væggene og således også forsøge at varme betonsoklen op på huset, da den har "forbindelse" hele vejen.

Det ville uden tvivl være en fordel at jeg kan nøjes med 5-6cm fremfor de 8cm.

Er det følgende Roth system du hentyder til?
http://www.roth-nordic.dk/pdf_dk/gvd-33.pdf

På forhånd tak.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej

Ja, det er det system jeg henviser til, og jeg har fået det monteret ved en kunde for et stykke tid siden med godt resultat.

Med hensyn til isolering vil varmen nok stadig "fise" ned i kælderen, da min indstilling er, at den reflektive isolerings værdi nærmer sig nul i den konstruktion, og jeg fatter ikke en brik af det hele, da sælgerne af produktet jo gør meget ud af at beskrive, at der skal være 25 mm luft på begge sider af en udspændt membran, for at den har en virkning.
Hej Orla,

Det ser meget interessant ud, vil jeg stærkt overveje til mit projekt. Ville alternativ til betondækket været at opsætte et nedsænket loft i kælderen og opsætte batts op? I så fald hvad anbefales der af isoleringstykkelse?

Tak.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!

Hej

Se rettelse ovenfor.

Med hensyn til isolering på loft i kælder: Så meget som muligt!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Mht. de 25mm var faktisk noget jeg ville tale med et af forhandlerne om på Mandag, da det slet ikke hænger sammen med deres fine vejledning/fremgangsmåde for betonstøbning direkte på isoleringen.

Jeg må finde en løsning med alm. isolering på betondækket nedefra.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Den er sku helt gal.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også