højbede og forsinkede løg...

Jeg har to spørgsmål, som jeg håber jeg kan få hjælp til at besvare:

1. Jeg kunne godt tænke mig at lave nogle højbede. Jeg kan godt regne ud hvordan de laves i træ, men lærketræ er ret dyrt, så er der nogle der har forslag til hvordan man kan lave dem med fliser eller på anden måde?

2. Jeg har nogle blomsterløg, jeg ikke fik plantet i efteråret. Er det bedst at beholde dem indendørs nu, eller at plante dem nu, selvom det egentlig er for sent?

på forhånd mange tak

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mht. højbede, prøv evt. søgefunktionen - det har været behandlet flere gange før.

Du kan fint lave dem af betonsten, f.x. herregårdssten. De skal limes sammen med fliseklæb (flexibel). Hvis du evt. kan finde dem brugte, bliver det billigt. Ellers er det overkommeligt at bygge bedene af f.x. trykkede terrasse-brædder. Modsat lærk forbliver de pæne, også når de får noget træbeskyttelse.

Mht. løg - jeg ved det ikke, men alle de "indendørs" løg, vi har sat i tide og utide, er kommet. Måske ikke så kraftige det første år, men rigtig flotte året efter!

Mvh.

Jan R.
Mange tak for svaret. Jeg troede ikke man "måtte" give dem træbeskyttelse... er det ikke usundt, når man skal have grøntsager i bedene?

Du kan roligt bruge behandlet træ - råbene om det, er nermere beregnet på, når de efter brug skal deponeres.

Jeg har brugt den fremgangsmåde i mange år og når man så tænker på det svampenoget der fremkommer i lærk.....tjaaaa.

Dine løg kommer bare noget senere end beregnet, så har du ikke fået dem jordet, så skynd dig bare med det - er jorden frosset, så i potter.

Sniffer  
det er aldrig for sent at sætte løg med mindre jorden er frossen, du kan vende nogle løg med bunden i vejret, hvis ud sætter dem i grupper, så blomstre de længere. (det er et gammelt gartner trik)

Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Det kendte jeg ikke - det råd med at forsinke løgene. Skulle næsten prøves, tak
Annonce
Mht løg. Var netop ned i haven, dejligt at se Påskeliljerne er kommet godt op og at tulipanerne overalt i haven er godt fremme også. Så kan man rigtig mærke foråret nærmer sig:)

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også