Udgravning til gulvvarme

Hej.

Da vi skal til at grave vores bryggers ud, så der kan komme gulvvarme i det, har jeg lige et spørgsmål. Huset er fra '72. Hvor tæt må jeg grave på hhv. ydersoklen og indervægene? - Man kan vel risikere at noget skrider sammen??
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

 

Jeg har selv gravet 42 cm ned og helt ud til kanten uden problemer, man må formode at din sokel er gravet 90 cm ned eller mere. så hvis du har det skulle der ikke være problemer.

Husk endelig kant isolering det er der rigtig mange der glemmer.

Tip
 
læg et tomrør ned  inden du støber betonen evt kloakrør til fremtidige gulvvarme slanger el mm.Tro mig du bliver glad for det når du skal have gulvvarme i de andre rum i fremtiden.

God arbejdslyst

Mvh John

Tak for svaret.

Der kommer masser af tomrør ned. :)

Tror du også at indervægene på et hus fra 72 står på sokkel?

Kantisolering? - Er det de der flamingo-stykker mellem betonlag og væge du tænker på?

Hvordan skal den egentlig ligge?? - Hvis den ligger hele vejen rundt langs betonlagt i fund højde, så vil der vel være en flamingo-stribe runde i kanten af rummet når jeg er færdig???
Ved ikke om de har købt din isolering endnu, men jeg står og skal lave det samme projekt. I Jem og Fix har de et godt tilbud på isolering (150 mm.) til 60 kr. per m2. - det gælder i hvert fald i Hjørring fra på mandag.
Hejsa

Jeg er i gang med samme tur, i et hust fra 69. Mine indervægge står ikke på sokkel, men ifølge min svigerfamile (der alle er bygningsingeniører) er det okay, så længe man kun graver et rum ad gangen.

Ang flamingokanten, så har jeg sat den så langt ned jeg kunne, i forhold til soklen. Jeg har ikke kunnet hakke soklen 100% rent/lige.

mvh
Jørgen

Det forstår jeg ikke. Flamingoen, den primære isolering, skal ligge nede ved siden af soklen. Øverst, de hvor der skal ære 10 cm. beton skal der være en kant med flamingo??? - Det er her eg ikke helt forstår hvordan det skal gøres så der ikke er en flamingokant hele vejen rundt i rummet.


Hvis ikke soklen kan blive helt glat, så kan du da komme leca-nødder ned mellem flamingo og sokkel.
Annonce
Hej igen

Selv om du ikke kan komme helt ud til kanten, og væggens kanter ikke helt lige så anbefaler man idag at ligge 2 cm flamingo (har selv 1 cm krav i 2006)
Er kanten knoldede så fylder man sand i ud til ydre muren, så flamingoen kan holde, når presset kommer fra betonen. Der er alt for mange der glemmer dette og det der sker er at man varmer sin ydre sokkel op med gulvvarmen og får en kæmpe kuldebro hele vejen rundt.med større forbrug til følge

Ja man vil få en synlige kant af flamingo hele vejen rundt men det skjules af flisser eller hvad man vælger

Taget fra rockwools hjemmeside
Husk tjek bæreevnen på flamingoen inden i køber, det skal kunne holde til betonen
Rentojohn - Tak for informatinerne. Lyder som en god idé at se på flamingoens bæreevne, hvad måles den i, og hvad skal den være?

Jeg kan se på dit billede fra Rockwools hjemmeside at der er flere måder at gøre det på. Kan ikke huske hvor jeg så det, men ahr set et billede hvor der kun var 'kant-flamingo' ved betonlaget, på Rockwools billede går det helt ned?!?! - Min logik siger mig umiddelbart at det er ligegyldigt, det der betyder noger er, at der er isolering mellem det betonlag man varmer op, og den kolde sokkel/ydervæg.

Tak for tippet med sand mellem en evt. knoldet sokkel og flamingokant, der kunne jeg være kommet til at knække flamingoen. - Og tak for opklaringen omkring at det er fliserne der skjuler flamingo-kanten, så ahr jeg jo også svar på, at den virkelig skal gå helt op til overkanten af betonnen. :)

Hej igen

 

Når du skal til at støbbe beton gør det ingen ting at kanten rager 30-40 cm over betonen, så undgår du også at stænke på væggen, for når det er hærdet skære du bare det af med en skarp hoppykniv, så har du rene vægge.

Jeg mener ålborg portland har en hjemme side hvor de bruger flamingo som kant, det var kun for forståelsen jeg sendte den fra rockwool, det ville også være lidt dumt af dem at anbefale flamingo, når de selv har et produkt der er lige så godt.

Med hensyn til krav omkring bære evne står det i SBR eller hos dem der laver flamingoen 

Jeg kørte selv flamingokanten helt ned til udgravningen fordelen er du får en 100 procent tæt samling, der var en smule luft pga af dårlig skæringer specielt omkring rør gennem føringer der ofrede jeg 10 dåser fuge skum fra onkel harald, men det var også fordi jeg fik lagt det ind med betonpumpe og det er tyndere end havregrød.
Skrækken på mig gik på at det kunne komme til at flyde under betonen så jeg jeg stod med 160 m2 tømmerflåde, det færdige resultat blev +- 2 mm

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis