Dimensionere ventilationskanaler

Hej.

Jeg skal til at lægge nyt gulv på min første sal, hvorfor jeg nu gerne vil have lagt nogle rør ned i etageadskillesen, til en fremtidig genvex installation.
Nu har jeg så nogle spørgsmål.

Der er 1 køkken og 1 bad i stueplan.
Efter hvad jeg har læst mig til, skal køkken suge min 20l/sek, og bad 15l/s.
Hastigheden må ikke overstige 2,5m/s for at undgå støj.

1. Er det smartest at bruge den samme dimension over det hele. Iflg Kanaldimensioneringsskema giver dette 3½ enheder og dermed en minimum rørstørrelse på 134mm eller oprundet til 160mm.

2. Delte jeg det ud skulle jeg have et rør til køkkenet på 125mm og til badeværelset på 100mm. Samle dem i et rør der er 125+100mm = 225, oprundet til 250mm.

Mit køkken er på 30m2 og 72m3, og badeværelset på 13m2 og 31m3. Har dette ikke nogen indflydelse på størrelsen af rørene.

I alt jeg har fundet af læsemateriale, er det kun de 20l/sek og 15l/sek der skal overholdes, og ikke noget med størrelsen af rummet.

Er 2,5m/s hastighed iøvrigt rimeligt, eller bør jeg kalulere med mindre?

Når man dimensionere udstødningskanalerne, skal jeg så regne med at udskifte rummene min ½ gang i timen, eller ? Kan jeg evt bruge samme skema som til udsugningskanalerne?

Jeg forholder mig til skemaet s. 5 i ESF -Retningslinjer for dimensionering_04-2008.pdf fundet på http://www.elsparefonden.dk/publikationer/vejledninger/dim-vejl-til-vent-beregner

Håber nogle kloge GDS folk kan hjælpe mig.

Ole
 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja da
Jeg har skrevet mange svar om dette område. prøv at søge lidt herinde, finder du ikke svar, så skriv igen
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Karste

Iflg. dette link: http://www.lav-det-selv.dk/Forum/forumid/4/tpage/1/view/topic/postid/111464/#111464

Køb spirorør (galvaniseret stål) på nettet www.vvs-grossisten.dk er vist billigst.
Der er nogle krav, her ganske kort:
SUG fra bryggers 36, bad 54 , toilet uden bad 36 og køkken 72 m3/time
BLÆS i opholdsrum jævnt fordelt.
Dimensioner efter grundreglen med højst ca. 3m/s i rørene, så er tryktab acceptable.
Sørg for lyddæmpning både fra ventilationsaggregatet, og mellem rummene. Flexible dæmpere er billigere, men giver lidt større tryktab, så det kommer an på hvad du vil ofre på sagen.
Typsik 160-200 mm rør som hovedrør, 125 mm til køkken, bad og større opholdsrum, og 100 mm til bryggers og værelser.
Anlægget skal stå på vibrationsdæmpere, og menteres med flexslanger (evt. lyddæmpere) for ikke at få rørene til at vibrere.


Ved hvilken rumstørrelse er dette beregnet. Hvis man som minimum skal udskifte luften en ½ gang i timen og lufthastigheden skal holdes under 3m/s, er det vel afgørende hvor mange kvadratmeter et rum er for at vælge en passende kanalstørrelse.

I et køkken skal man suge med 72m3 i timen, men hvad er køkkenstørrelsen. Vores er netop 72m3, og vil derfor kun have udskiftet alt luften en gang i timen. Skulle man derfor måske forstørre kanalen? Og til hvad?


De krav du selv skriver 20l/sek svarer til 72 m3 pr time. i et 125 mm rør giver det 1,63 m/s
BR kravet er det største af følgende: ½ luftskifte pr time eller 20 l i køkken, 15 l i bad 10 l i toilet/u.bad og bryggers alt i l/sek. Mit hus 150 m3 2,4 meter til loft giver altså 180 m3/h, det andet krav to bad, et køkken, et bryggers 216 m3/h. 216 m3/3 i et 160 mm rør 2,98 m/s, så mit hovedrør er 160 med passende afgreninger.
Vedr lyddæmpning, bør du vælge dæmpere på mindst 900 mm længde på hovedrør, da kortere dæmpere INGEN effekt har på lave toner, dæmpere til de enkelte rum bør være 600 mm længde evt. 1000 mm lange flexdæmpere, men de giver som skrevet lidt større tryktab.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Super.

Lyder ikke til at jeg er helt forkert på den.

Jeg har 300m2 bolig, fordelt på 2 plan. Jeg regner med at jeg lægger 4 hovedrør (Udsugning/Udstødning på begge etager).

Jeg dimensionere anlægget efter at der sker lige meget udstødning som udsugning. Idet jeg ikke får nok udsugning fra køkken, bad og bryggeres, laver jeg desuden udsugning i soveværelse.

Lyder det som en fremgangsmåden?
Annonce
Ja, det er fint, men du kan overveje at suge lidt ekstra i bad, det vil være gavnligt efter et bad, eller hvis nogen har lavet stort. Ellers sug lidt i større opholdsrum.
På mit (Nilan) har jeg brugt den indgang, der egentlig er beregnet til en hygrostat i badeværelser til istedet at lave et impulstryk, så man selv kan trykke og få anlægget til at køre i "høj" i f.eks. 30 minutter.

Du vil iøvrigt erfare at du ikke behøver at køre med det foreskrevne luftakifte altid. Hjemme kører jeg ca med 180 m3, når vi er hjemme, og 120 m3 i dagtimerne (krav 216 m3) på hverdage. Vi holder fint en luftfugtighed på under 40 % om vinteren. Ovennævnte impulstryk sikrer hurtig ventilation efter bad.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej

Det du skal indregulere efter er enten ½ gang i timen, eller efter udsugning i vådrum (bad 15, toilet 10, køkken 20, baggang 10 alt l/s) afhængig af hvad der er størst.

Altså sug i vådrummmene og forøg ovennævnte tal forholdsvist hvis den ½ gang i timen giver et større resultat, og indblæs i opholdsrum (en anelse mindre indblæs så der ikke bliver trykket fugt i gennem utætheder i konstruktionerne).

Indblæsningerne indreguleres forholdsvist i forhold til rumstørrelsene og luften vil nu vandre fra opholdsrum til vådrummene og fugt/luggener undgåes i store træk.

Altså ingen sug i soveværelse.

Når emhætten startes sker der dog forstyrrelser i dette.....

Nilan har et system der hedder Nilair der måske var værd at kigge på.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis