Save liggende træstamme

Hej alle med-kædesavs-ejere.

Når man saver med sin kædesav, skal man jo undgå at kæden rammer søm og jord.

Men hvordan saver man så en liggende træstamme over i mindre stykker, når kæden ikke må røre jorden?

Mvh Thomas
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan jo save næsten helt igennem og så dreje den. Ellers er det jo bare og være forsigtig til sidst.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Det er ikke for at være provokerende men er du sikker på du bør bruge motorsav hvis det spørgsmål volder dig kvaler. Det er et meget farligt redskab og hvis man ikke tænker sig om kan man hurtigt komme i problemer hvis man ikke kan forudse hvordan det gerne skulle gå.

Du saver da bare 80% igennen stammen hvis du ikke kan save hele vejen. På et tidspunkt kan du komme hele vejen igennem, og så vender du den del af stammen du lige har savet i og saver stykkerne igennem fra den anden side.
Tja, hvis man kan vende træstammen, giver det jo sig selv, at man skal save delvist igennem, vende stammen, og derefter save den resterende del. Det kan enhver regne ud, selv mig . Og det har jeg praktiseret mange gange.

Det som ihvertfald jeg ikke kan regne ud, er, hvad man gør, hvis træstammen er så tung, at den ikke kan vendes/rulles. Hvad gør man så - findes der en interessant teknik til at løse det problem på?

Hidtil har jeg gravet lidt jord væk på hver side af stammen, og i det omfang jeg gad, også nedenunder, og så savet stammen igennem, derefter. Men jeg har ikke helt kunnet undgå at få jord på kæden

Mvh Thomas
Kan du ikke komme til at bruge en bjælke som vægtstang og på den måde komme til at rulle stammen?
På den måde er det lykkedes mig og min tidligere nabo at tumle hans op til 1 meter tykke stammer han fik hjem hvert år til brændehugning. Faktisk gik det ret godt, men man skal passe vældigt på, at lortet ikke løber fra en, eller retur ind over fødder og ben.
Jeg er ret tung og førte bjælken og han fulgte efter med støtteklodser, så ikke stammen returnerede.
Men her ville en gammel Land Rover rigtig kunne komme til sin ret!! :)
Jeg står lidt med det sammen, men mine stammer er ikke tungere, end at jeg med løfte/brækstang kan løfte en ende ad gangen og lægge understøtning ind og save fra den fritlagte ende, så det ikke klemmer. Men ellers har jeg en gammel Fordson traktor, som må træde i karakter + Land Roveren.
Spændende opgave, men kan blive ret livligt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej ktm, tak for beretningen om dine erfaringer.

Jeg har ikke prøvet en løftestang, men det vil jeg bestemt prøve.
Man slipper vel ikke for at grave lidt, hvis man skal kunne få stangen ind under stammen - men det overlever jeg nok

Om det alene kan gøre det må tiden vise. Ellers må jeg gå i selvsving, og lave en storm P løsning, med en donkraft under løftestangen

Mvh Thomas
Annonce
Jeg plejer at ligge/slå et tykt brædt ind under stammen, som saven så kan skære ned i.. Samt at banke en kile i savsporet, så stammen ikke klemmer om sværet..
Du skal ikke løfte direkte, men lægge en stump bjælpe eller andet ved siden af, hvor over du kan vippe en vægtarm. Det er voldsomt meget lettere, idet du så skal bruge din vægt, istedet for at ødelægge din ryg.

Med venlig hilsen
ktm

 

præcis har lige været i skoven og vælte træer til næste efterårs kolder tider, og på de væltede stammer, fandt jeg et passende sted og skar den over, hvorefter jeg skar stammen ud i stykker på 20-25 cm, og så brugte jeg et af stykkerne til at ligge ca 2 mtr inde under stammen, så den lå som en vippe (uden at kunne det), og så savede jeg ellers bare franskbrøds skiver ud i de størrelser jeg skulle bruge til min ovn størrelse osv... :)

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Der findes et stykke værktøj der er beregnet til at løse opgaven: et fældejern med en vendekrog. Fældejernet bruges til at vælte træerne med når man fælder og vendekrogen bruges til at dreje stammerne

 Niels Ejnar

www.saveniels.dk

 

Tak alle sammen, for de gode råd.

Jeg vil fremover lave en "vippe", som ktm beskriver. Og jeg anede ikke der fandtes et "fældejern med en vendekrog", men det ved jeg nu - og den ser interessant ud.

Mvh Thomas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis