omvendt fugt problem

Hej alle sammen som overskriften lyder har jeg et omvendt fugtproblem dvs jeg har for lidt fugt i min stue fugten ligger under 40% og jeg har hørt at den skal ligge mellem 60-65% problemet gør at mine gulvbræder i mit aske gulv trækker sig fra hinannen så der kommer store mellemrum mellem bræderne jeg har et kar med vand til at stå oven på min brændeovn men det er desvære ikke nok så jeg ville høre om der var nogen der havde et godt tip til at få fugten lidt op igen
venlig hilsen Martin
Hej alle sammen som overskriften lyder har jeg et... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Luftfugtigheden indendørs skal helst holdes
under 40 til 45 % om vinteren, og hvis
det er muligt 60 til 65 % om sommeren.

Klippet fra www.forbrug.dk

Svar på ovenstående:
Ved 20 grader er dugpunktet ved en luftfugtighed på:
60 % ca. 12 grader
50 % ca. 9 grader
40 % ca. 6 grader.
SÅ hvis der findes kolde vægge, vinduerrammer m.v. med en temperatur LAVERE end dugpunktet, giver det kondens, og dermed risiko for mug og skimmelsvamp. Så giver det pludselig god mening at have en lav fugtighed om vinteren, og nej ingen der ved noget om indeklima anbefaler 50 % om vinteren.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Så vidt jeg ved trives skimmelsvampe ved luftfugtighed over 60%, så hvis i måler luftfugtigheden inde i rummet er den lavere end nær de kold overflader som vinduer ect. derfor trives svampe så godt på "kolde" vægge osv. Så sigt efter luftfugtighed nær 50%

Hilsen
Arneen

<p>&#160;Man kan ikke ødelægge noget der allerede er gået i stykker!</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis