Bios & HD

Jeg har sat en brugt HD i en ældre Pentium 4 PC og har efterfølgende bootet maskinen fra CD og installeret Windows XP på en frisk formattering af C.

Når jeg genstarter PC'en under installation vil den ikke boote fra HD - den kører bare i løkke i bios'en.

Forslag til løsninger?

Jeg har sikret mig, at den står til at boote fra HD som førstevalg, men det hjælper ikke. Inden den rebooter kan jeg nå at se, at den faktisk får øje på HD'en, men der må være et eller andre options/fejl jeg ikke er opmærksom på.

HD'en er selfølgelig jumpet som master og for at bare at være sikker på, at det ikke er HD'en som er defekt, har jeg prøvet med en anden HD og resultatet er det samme.

Kan godt installere XP på HD når jeg booter fra CD, men når der skal bootes fra HD kører den fortsat i løkke.
 
Har ydermere haft de 2 RAM blokke ude og prøvet med én ad gangen for st sikre at det ikke er en defekt RAM blok der driller.

Please help !

Lars

-------------------------
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nogle hurtige muligheder:

1: Opdatér BIOS
2: For stor HD til at BIOS kan håndtere den korrekt (1 løser måske 2)
3: Defekt IDE interface - prøv slot 2 eller en ekstern IDE controller
4: Kører du CD/DVD drev på samme kabel (altså som slave) så skift den til at være master på det andet slot/kabel
5: Defekt strømforsyning (Prøv evt. at koble CD/DVD drev og andet 'unødvendigt' udstyr fra når du starter op)
Tak for input.

Lige et par kommentarer:
1) Har overvejet, men skal lige skaffe nogle floppy disks......eller?
2) Den har kørt den før uden problemer og HD er kun på 29 GB
3) ? - IDE interface er det kablet? Slot 2?
4) Nej. Der er kun HD på dette kabel.
5) OK - tester lige!

Lars

-------------------------
Når jeg installerer XP har jeg sat den til at boote fra CD som første valg. Under installationen vælger jeg C: som destination og formaterer HD, for at have ren røv at trutte i. Den kopierer så fint filer til HD men når den så skal genstarte forsøger den at boote fra CD og genstarter dermed installationen helt forfra. Hvis jeg så ændrer i BIOS igen så den atter booter fra HD, kommer den til det sted hvor den genkender primær master, sekundær....osv. MEN præcist efter dette starter den booting sekvensen forfra igen og igen........

Lars

-------------------------
1: Opdatering af BIOS afhænger af boardet så der er du nødt til at finde boardets dokumentation frem. Nogle kan kun via floppy eller direkte fra en harddisk, andre kan også via usb sticks osv., det er dog mest nyere boards der kan det.
2: Hvis boardet er meget gammelt så er 29GB stort, men OK det burde fungere - nogen gange kræver det dog netop en bios-opdatering for at kunne håndtere de større diske.
3: På motherboardet er der normalt to IDE slots (altså stik hvor du kan sætte kabler til harddiske, CD/DVD drev osv. Når du siger der kun er HD på kablet så er CD/DVD drev formentlig sat i slot 2. Prøv at bytte om og konfigurer bios til at autodetektere dem (evt. kun harddisken i første omgang)

Noget tyder på at maskinen har problemer med at få fat på boot sektor. Formaterer du til NTFS eller FAT? Hvis du bruger NTFS så prøv at skifte til FAT, måske er det her problemet ligger (endnu gang er det et problem der måske kan løses vha. en bios opdatering).
Annonce
OK.

Tester og tjekker og vender tilbage om nogle dage......:-)

Tak indtil videre.

Lars

-------------------------
Har efterhånden prøvet det meste: Formateret til FAT, anvende begge IDE slots, ombytte RAM, ditten og datten.

Mangler kun at opdatere BIOS og skifte strømforsyning, men er mildest talt ved at være træt at lortet.

Lars

-------------------------
Hu hej hvor det går. Testede lige med en helt tredie HD og så virkede skidtet pludselig.

Øv og ærgreligt at HD nr. også var kaput for halløj jeg har brugt lang tid på opgaven.

Nuvel - tak for bidrag.

Lars

-------------------------
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis