Kan det betalesigaf skiftestevnrør ved motor skift.

Kan det betale sig at skifte stevnrør ved motor skift.

Hej jeg står over for et motorskift. Jeg vil have en anden motor i min Lm21 valget står på en Volvo penta MD2B men spørgmålet er om det virkeligt er nødvendigt at skifte stævnrør for det er jo en støre opration. og et stevnrør er dyrt og svært at skifte selv det skulle jo helst gerne være i de rigtige vinkler for ikke at ødelægge bådens sejl egenskaber.

Nu sider der en vendbar probel på og vil det betyde at jeg skal have et andet stevnrør til en fast propel eller er det kun akslen der anderledes.

Jeg går fra en 10hk til en 25hk. Hvad størelse aksel vil i sige der minimun skal til en 25hk motor. Jeg har ikke lige målende på den gamle aksel.

Jeg kan selv lave fondament ovs med det stevrør der er jeg ikke helt tryk ved så det ville jo være perfekt vis jeg kunne lade det gamle side for det fejler intet. og så nøges med at skifte motor aksel og probel. Så spare jeg også en ilægning og diverse transporter.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da du har et stævnrør med en aksel hvori der er en stang til at stille skruestigningen med, må ydermålet på skrueakselen være 30 mm eller derover. En god tommelfingerregel er at en 25 mm aksel maksimum kan trække en skrue på 16 tommer i diameter, stigningen er underordnet. Hvis jeg skulle vælge akselstørrelse ville jeg nok vælge en 30 mm aksel.

Mvh Finn G.
du er lidt vægelsindet du skriver at alt over 5 hk er pral og vil nu ha 25. hilsen en med 250 hk

der er altid solskin bag skyerne

Jeg mener mange ting med det blandt andet at det ikke er nødvendigt at have mere en 5hk for at komme fra A til B. På vandet var man jo sjællendt mere travlt en man kan nå det hele. Så vis det ikke er af alle højeste nødvendig hed man har 25hk eller 250hk forskællen er ens. Så er det vel pral eller er jeg helt forkert på den. Store både er ingen undskyldning for en stor motor for hvor mange har brug for sådan en stor båd.

Jeg har ikke noget imod feks at køre i en Ford og den kan få mig fra a til b. Men en Ferrari ville jeg aldrig sigde nej til. Men det er pral og ikke andet end det.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
så er det svenske toldvæsen nogle pralrøve det er dem der har fået den lagt i

der er altid solskin bag skyerne

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis