Trådløs EL kommunikation?

Hey alle!

Jeg sidder og vil til at lege med lidt elektronik og kommer til at tænke på, om det ville være muligt at lave et lille kommunikations system hjemme i huset, uden at trække ledninger.

Jeg tænker på om man kunne lave noget med man trykkede på en knap, så den sendte et signal ned til en modtager, som så lavede forbindelse?

Som fx hvis man lavede det på en print plade så når den modtag signalet at den lavede en bro så fasen/+ (an på om den skal køre på 220v eller batterier) kunne løbe ud til en pære eller lign. så den lyste.

Er det noget man kunne se nærmere på?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Link.

Jamen det er da opfundet for 100 år og en vinterkrig siden, hvordan tror du ellers en fjernbetjent garageport virker. Eller at du kan ringe/sende en sms til sommerhuset med besked om at skrue op for varmen o.s.v.  o.s.v.

Sådan et sæt købte vi her i lørdags (99 kr). Primært fordi vores internet-kabelmodem står i en skunk på 2. sal og vi var lidt trætte af at rende op, når systemet ind imellem skulle resettes.

Nu kan vi sidde bekvemt i sofaen og bare trykke på to knapper, så sker der små mirakler 4 meter over vores hoveder.

Hvis man køber flere sæt, kan man kode sendere og modtagere til at styre hver deres (eller samme) sæt kontakter valgfrit.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Som Bredker skriver, kan du faktisk købe dem på tilbud hos Onkel Harald.

Søg på nr. 6137  ved www.harald-nyborg.dk
Og som Albino skriver koster de 99,00 Kr.

V.h.  Håndværkeren

ja okay tror i misforstod det lidt :D


Jeg tænkte lidt mere advanceret, såsom en sender/modtager uden noget andet, som kunne lodes på en print plade eller andet, så man selv kunne experimentere lidt med systemet selv :)
Altså HELT fra bunden, så man kun har de 2 "moduler" (hedder det dét?) også skulle lave det selv.

Hvis i forstår, og om det overhovedet er muligt at købe som alm. forbruger?

Annonce

Hej Link

Man kan faktisk få et samtaleanlæg hvor hver station blot skal tilsluttes en stikkontakt og så er der forbindelse i hele huset

Hilsen Polobjørn   


"AUTOELEKTRIKEREN"

Aha-e nu tror jeg at jeg ved hvad du tænker på Link, du vil bygge det op fra bunden.

Og jo der fandtes faktisk noget engang der hed noget med Josty kit, hvor man selv kunne bygge mange slags elektroniske aparater. Jeg har selv i mine unge dage hygget mig med at lave Radioer Forstærkere Lyschows jeg fik også lavet en selvstyre til en lille model båd o.s.v. er det mon ikke sådan noget du tænker på ?

Jeg ved ikke om det findes mere, den gang købte jeg sættene i en Hobby butik, så det kunne være du skulle spørge et sådant sted om det stadig findes.

Hej link..
Der er flere muligheder, men i dag er det nok ikke så mange der leger med sådan noget mere. Men det lyder til du skulle overveje at blive radioamatør.. Lyder til at det kunne være noget for dig, og så finder du hurtig ud af hvad du kan lave at sender modtager o.s.v

Mvh jan J
Hmm.. ja okay, jeg vil prøve at se hvad jeg kan finde ud af.

Kender i andre el hobby sider såsom el-supply.dk, bare hvor der er billeder af komponenten?
Link> du kan købe diverse elektronik-kits hos Brinck elektronik i Kbh, men jeg vil tillade mig at være meget direkte: det lyder umiddelbart som om, du skal holde dig strengt til byggesæt og IKKE eksperimentere selv - slet ikke, hvor der indgår 230V. Det kan gå rigtig galt, såfremt man ikke besidder den korrekte viden!!

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis