fastgørelse af rem

Hej
Jeg håber at der er nogle som kan hjælpe.
Vi skal have en ny overetage med nye spær,rem,strøer o.s.v. Det store problem er hvordan jeg skal fastgøre remmen til murmærket.Huset er fra 1907 og der faktist er ingen hulmur ca 2cm.
Det var meningen at der skulle bores ind i muren ude fra ca 1meter nede mellem en fuge, og derefter sættes stål ind som man skulle fange oppefra i hulmuren med en gevindstang og derved spænde remmen fast.
Nu har jeg fundet ud af at det er umuligt da der ingen hulmur er. Skal jeg fræse riller ind i muren udefra og gøre noget hulbånd fast?
Jeg kan ikke gøre det indvendigt og ned i gulvet da det vil berøre hele huset. Hvad skal jeg gøre .

Mvh Jimmi

 Det er ikke altid nemt at være selvbygger :-)

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så bliver du nødt til at fræse et spor ned gennem indervæggen, hvor gevindstangen kan ligge. Nu ved jeg ikke hvordan det skal være for at det kan optage det eventuelle træk. Men en god dimensioneret gevindstang bukket som en L. Så fræser du ned i muren og stikker L et ind gennem det hul du har boret i muren og ind i rillen, så burde det kunne holde.
Tak
Det lyder som en rigtig god ide, jeg tror at det bliver måden. Er det helt almindelig måde at gøre det på, jeg tænker om det er en godkendt måde?
Jeg tror at jeg fræser udvendigt vi skal alligevel have pudset huset op når vi er færdig

 Det er ikke altid nemt at være selvbygger :-)

check nu hellere med en ingeniør at det er rette fremgangsmåde - hellere en gang for meget end for lidt. Det er trods alt en temmelig vigtig detalje på byggeriet

Du skal nok vælge at lægge gevindstangen i et rør således at evt. bevægelser i gevindstangen ikke bliver overført til væggen, med dertil følgende revner i din puds
Jeg har set håndværkere fræse en indvendig rille ca. en meter ned og heri lægge et "patentbånd" i overdimensioner, som de så fastgjorde flere steder.
Jeg tror der er en risiko for, at en gevindstang i den nødvendige dimension får et brud når den bøjes 90 grader.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Det er ikke helt nemt.
Det kan da godt være at man skulle høre en ingeniør, hvor finder man ham henne? hvad tror i at det koster at få ham til at kigge. Og til sidst ! skal han tage ansvaret hvis det giver problemer senere hen?
Mvh Jimmi

 Det er ikke altid nemt at være selvbygger :-)

Annonce

Hej

 

Jeg mener faktisk der findes eksempler på, at tagetagen er så tung, at det ikke er nødvendigt med lodtette forankringer, men det kræver ingeniørbistand at få det beregnet.

 

Det ville da være dejligt hvis det er tilfældet. Vi skal have Beton tagsten på og de vejer da en del.

 Det er ikke altid nemt at være selvbygger :-)

Jeg har snakket med en arkitekt som havde en ide med at rille stålwier ind som man kunne bore ned igennem remmen og stramme det godt op inde i rillen.? stadigvæk i ydervæggen ca 7 steder på hver side af huset.

 Det er ikke altid nemt at være selvbygger :-)

Hvis du har 2 cm hulmur kan du da sagtens bore gevindbøsninger ned i fundamentet, du laver et langt bor og borer oppefra, bank en eller to sten ud hvor du skal montere gevindbøsningerne i fundamentet. Har selv lavet et langt bor, jeg svejsede et murbor ind i stålstang på 3m, og brugte så et 2,5m langt vandrør som styr for boret   
Arktiekter har mange "spøjse" ider, og dette var så en af dem.

Kontant en inginør der ved hvad han snakker om.
Som orla pointere, er det måske meget lidt lodret træk remmen skal kunne holde til, og det gør måske af en normalt fastgørlese af gevindstænger kunne være nok, det er jo mere den vandrette forskydning der bliver et problem, ved en højere rejsning.

Hvad er problemet med den eksisterende rem, siden den ikke er vuderet at være god nok.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis