Spørgsmål om oliefyr og fastbrændselsfyr.

Hej Alle LDS'ere..

Jeg har et lille problem, jeg har et oliefyr og et fastbrændselsfyr.

Mit fastbrændselsfyr kører kun på træ som jeg selvfølgelig skal fylde på. Dertil er der en akkumeleringstank på 1000 liter og en ekspansionsbeholder på 100.

Fra akku tanken går der så rør ind til oliefyret, hvor tanken i oliefyret også er i brug.

Jeg vil gerne have at mit oliefyr slår over automatisk når temperaturen kommer under x antal grader.

Hvis oliefyret eksempelvis står på 60 grader og vandet i akku tanken er 95 grader, så bliver vandet fra akku tanken ikke trukket ind? Det forstår jeg ikke.

Jeg har ikke lukket for nogle haner eller noget, så teoretisk burde alt vandet cirkulere fra oliefyr - fastbrændselsfyr - akku tank - ekspansionsbeholder og derefter starte forfra.

Min svigerfar som har installeret fastbrændselsfyret mener at det er en form for styring i kontrolpanelet. Oliefyret er ca 4 år gammelt og fastbrændselsfyret er ca 3 år gammelt.

Hver for sig virker de begge upåklageligt.

Håber at der er nogen der kan hjælpe..


Mvh Mærsk

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan det tænkes, at du hiver vandet fra akkutanken ud for langt nede, i stedet for helt i toppen?

Med venlig hilsen
ktm

 

Er der slet ingen der har et super godt bud??

Mvh Mærsk

Hvis det går ud på at koble oliefyret ind, når fremløbet fra akku tanken bliver for kold, kunne "man" da sætte en elektrisk 3 vejsventil ind på fremløbet fra akku tanken inden vandet løber ind i huset og lade den skifte over så vandet løber gennem oliefyret inden det løber ind i huset og lade en regulerbar termostat styre den på fremløbet fra akku tanken.
På den måde vil oliefyret give "det sidste" hvis akku tanken er 50 grader og indstiller termostaten på 65 grader så vandet løber gennem oliefyret der står på 65 Hvis akkutanken er 80 grader er 3vejs ventilen ikke aktiv og vandet løber derfor ikke gennem oliefyret, som også kunne slukkes af termostaen til 3 vejs ventilen.
Håber jeg har fanget det og forklaringen giver mening.
Altså uden at vide hvordan det er forbundet er det jo umuligt at sige noget om.

Men normalt kører det med et par shunt / termostatstyret ventiler, da har du ikke på systemet eller ?
Kan jo være en af dem der er def.

Normalt cirkulere vandet jo igennem akkutanken, når temperaturen kommer over 60 grader på kedlen.

Ekspansionsbeholderen skulle gerne sidde på en streng på for sig selv, og skulle gerne ikke være den varmeste af dem alle, da vandet ikke cirkulere på til den.
Annonce

Altså..

Det er opbygget efter princippet at koldt vand går ned og varmt går op

Jeg forstår ikke hvorfor at ekspansionsbeholderen skal sidde på en streng for sig selv. Det varmeste vand vil ALTID gå op til højeste punkt, da det er en naturlov.
Hvis vandet begynder at koge skal det jo gerne gå til ekspansion og komme ud den vej fra istedet for at smadre systemet.

Derfor vil jeg jo mene at det er mest logisk at lade vandet cirkulere igennem ved ekspansionsbeholderen.

Vandet bliver trukket igennem via cirkulationspumper.

Ved godt at det hele ville være meget nemmere hvis jeg kunne tegne  det, men mine kunstneriske evner er ikke dertil

Men jeg tror at jeg vil undersøge lidt nærmere med den 3-vejsventil der..

Tak for hjælpen indtil videre. Og god weekend..


Mvh Mærsk

Ekspansionstanken skal som navnet siger kun tage ekspansionen af vandet i dit anlæg og fungere som overløb, hvis skidtet går i kog, så ikke kedlen eller anlægget iøvrigt eksploderer. Vandet i eksp,tanken står stille. Hvis det cirkulerer i denne, vil det betyde varmetab, så derfor skal den sidde på en separat streng.

Var lige henne og føle på mit rør til ekp.tanken. Det er vel ca 30 grader varmt en halv meter fra kedlen, som er 60 grader. Som følge af, at der ikke er retur fra eksp.tanken cirkulerer vandet ikke, men selvfølgelig breder varmen sig en smule opad, men slet ikke noget der betyder noget.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er ingen logik i at lade ens varme vand cirkulere igennem en ekspansionsbeholder.
Den er der kun for at kunne optage noget vand når temperaturen stiger og vandet derved ekspandere, og suplere vand til anlægget når vandet igen falder i temperatur.

Dit varme vand skal dog cirkulere gennem din akku. tank, for ellers vil du jo ikke have nogen glæde af den, dog skal den kun cirkulere gennem beholderen inden for et vis temperatur område feks. over 60 grader på kedlen.

For ellers vil du have et "koldt" hus indtil akku. tanken er oppe i temperatur.

Puha..

Det er vist godt jeg ikke laver sådan noget som min levevej.

Jeg spurgte lige min svigerfar om det med ekspansionsbeholderen osv.

da vi installerede det gjorde jeg jo bare hvad jeg fil besked på, sætte garn på, skære rør til med gevindskærer og alt det der.

Grunden til at ekspansionsbeholderen har vandet cirkulerende er pga pladsmangel, for det er jo rigtigt nok at den skal sidde for sig selv. Det er ikke helt korrekt det vi har gjort, men det var det der var løsningen på daværende tidspunkt

Med fare for at gøre mig selv lidt til grin spurgte jeg bare lige her istedetfor hos "den gamle" og han sagde det samme som det der står i de fleste andre indlæg (det kunne jo være rart hvis jeg kunne fortælle ham noget istedetfor det altid er omvendt, men sådan er det vist bare)

Skidt med det.

Tak for hjælpen alligevel.


Mvh Mærsk

Tjae, på et eller andet tidspunkt må du nok så smerteligt indse, at de gamle af og til ved noget mere alene i kraft af at de har oplevet og set mere end unge mennesker!!! :)

Min søn, der er en vældig meget studert og anerkendt ka'l, må også stadig krybe til korset og spørge sin gamle far om råd med dette og hint uden for hans fagområde. Jeg undlader så til gengæld at klåge i hans fagområde, hvor min kompetance er endog meget begrænset.

Med årene kommer du nok også til mere viden og erkendelse af at det gør ikke noget at lære lidt fra den gamle mand!!! :)

På et tidspunkt gik den kloge unge mand og restaurerede en meget kompliceret og vanskelig bil her på matriklen og var måske en anelse overmodig, indtil han ikke kunne starte vognen. Jeg havde luret, hvad der var galt, men sagde ikke noget i 2-3 dage. Da han var på fortvivlelsens rand, spurgte jeg ham henkastet om jeg skulle starte bilen for ham. Det var så ok.
Jeg fiksede så på 10 sekunder problemet og startede, i første hug, den store motor.
Så var der ligesom ro i lejren og her 10-12 år senere bringer han selv ement på banen i erkendelse af sit dengang misforståede overmod.

Fat mod, en skønne dag bliver svigerfatter og jeg sikkert demente og så kommer I unge til Jeres ret med mere viden som balast!!! :) :)

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis