Mangler varmt vand i brusearmartur, for lidt tryk!

Hej

Jeg har skiftet armaturet i bruseren ud, da vandet ikke kunne blive ordentlig varmt og jeg regnede med at det var armaturet der var slidt op.

Men det er næsten blevet værre med det nye armatur. Jeg prøvede så at sætte tryk på, uden armaturet var monteret og det var tydeligt at der kom meget mindre varmt vand end koldt. Så problemet er nok forskel i tryk og skidt (kalk) i rørene.

Hvad kan jeg gøre ved det - det virker ikke klart for mig hvordan man renser et vandrør? Og vil det overhovedet hjælpe?

Der sidder en håndvaks et par meter fra bruseren og her er der ingen problemer med temperaturen.

På forhånd tak.

mvh Lars
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Start med at kigge efter om der sidder en ventil eller ballofix et sted der måske ikke er helt åben. Måske er et evt snavsfilter før vandvarmer eller varmtvandsbeholder stoppet. Er din beholder/veksler meget gammel kan overveje en udskiftning. Hvis du har en redan vandvarmer sidder der osse et lille filter på koldtvandstilgangen; det kan være stoppet.
Godt spørgsmål.
Vi oplever faktisk det samme her, hvor vi er flyttet ind.
Vi købte en dims, så vi nu bruser direkte fra vandhanen og ikke bruse-armaturet.

Vi er lidt nervøse over, hvad det kan være, da vi planlægger at sælge indenfor et par år...
Så jeg er spændt på om det sker noget i denne tråd, som vi også kan bruge..

Hvis man nu får en VVS'er ud at se på det, kan han så 100% fortælle hvad det er?

<p><a href="http://www.lineofdesign.dk">www.lineofdesign.dk</a><br /> Illustration og Grafisk Design til både det trykte og det digitale output</p> <p>&#160;</p>

Forsyningen af varmtvand til brusearmaturet er sikkert lavet af galvaniseret vandrør inde i væggen. Galvaniseret vandrør lukker sammen med tiden, så der næsten ingen lysning er tilbage - så kan vandet ikke komme igennem.

Om man kan syre det ud ved jeg ikke, men vil tro det herved nemt bliver utæt.

Måske man med en elektronisk metaldetektor kunne finde hvor det løber og så brække fliser og puds af indtil det og få det skiftet. En god ide at sørge for at have nye fliser af samme slags til at sætte op igen.

Hej Lars

Herluffe, nævner syre som en mulighed. En kaffemaskine kan afkalkes med husholdningseddike, hvorfor så ikke et vandrør. Et forsøg værd?
Da der ingen problemer er med det varme vand til håndvasken, foreslår jeg du lukker for både det kolde og varme vand i dit fyrrum så tæt på badeværelset som muligt. Åbner den varme hane ved håndvasken. Afmonterer blandingsbatteriet ved bruseren og monterer en eller anden form for bøjning på varmtvandssiden som kan virke som tragt. Hæld så eddike i røret indtil der kommer eddike ud ved håndvasken og luk hanen og lad det hvile. Åben forsigtigt for det varme vand i fyrrummet og skyl eddike og kalk ud. Behandlingen skal sikkert gentages nogle gange.
Ved ikke om eddiken virker bedre når den er varm---,

Mvh. Asp
Annonce
jeg havde samme problem i min lejlighed flere steder. Ved bruseren, var problemet at der sad kalk/ir i en bøjning, så det hjalp da den blev skiftet. I køkkenet fik jeg skilt nogle af rørene ad. Og hold da op hvor var de lukket til at ir/rust/kalk. Det kunne under ingen omstændigheder syres væk, Risikoen ved at prøve at syrer det væk, hvilket vvs'eren havde et specielt udstyr til, er at du flår stykker af kalken løs og at det så blokker røret helt.

Måske er du heldig at det bare er i en bøjning eller et lokalt sted skidtet sidder. Prøv at se om vandet til håndvasken og bruseren er på samme streng. Måske du så kan lokaliserer hvor problemet er.

held og lykke med det. P.... træls når der ikke er tryk på det varme vand i bruseren

mvh jan
Tak for svarene - det viste sig ikke at være helt så kompliceret. Det nye armatur var i stykker, så det sklulle bare byttes. Samtidig skal der være mindre tryk i den varme, da der sidder en keddel foran og den så tager trykket af.

hav en fortsat god weekend.

- Lars

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis