el-installation

Hej

Jeg vil blot gerne høre om det kan passe at det er ok at samle installationsledninger i en dåse på loftet for hvert rum fremfor at samle dem i et lampested i rummet?

Mvh Lars
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja - det er OK at have diverse installationer på loftet, hvis loftet er tilgængeligt - og det er de fleste lofter jo.
Dåserne skal også være tilgængelige (altså ikke sidde ude under udhænget hvor man ikke kan komme til dem).

Jeg går ud fra du mener kabler, når du siger installationsledninger?

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Elektriske samlinger, som ovenstående forklare, bør være tilgængelige, ligeså vel VVS samlinger (med undtagelser). Medmindre samlingen er foretaget med et "krympesæt" (splejset kabel).

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!

Hej

Jo det er selvfølgelig kabler. Jeg var bare ikke sikkert på det var lovligt, så undrede mig over løsningen, men det var en elektrikker der fortalte om den.

Jeg diskuterede også mht. grupper i tavlen da jeg skal have ny gruppetavle. Vi har siddet og kigget på det og det ender op med jeg kan se fordel i at have to 16A trefaset, en 13A trefaset(pga gamle ledninger 1.5kvd til ovn) og fire lysgrupper 13A. Det jeg ikke forstår er bare at man må det når det kun er et 40A HPFI-relæ?

Det kommer an på korrektionsfaktoren der er brugt, men tit og efter bliver der bare smidt en gruppe ind uden at man tænker over HPFI'ens mærkestrøm. Installatøren står for at udarbejde og dimensionere din tavle korrekt, også ved tilføjelser!

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Ved beregning af mærkestrømmen på et HPFI relæ bruges en samtidighedsfaktor, idet man ikke regner med at du har alting belastet fuldt ud hele tiden.
Normalt regner man med en samtidighedsfaktor på 0,75 eller 0,8.
Det vil sige at du skulle kunne tilslutte ca. 50A pr. fase
Summen af dine grupper giver 71A pr. fase og derfor skal det fordeles på to stk. 40A HPFI relæer (eller ét 63A efter ønske).
I øvrigt beregnes stikledningssikringer på samme måde (plus lidt til udvidelse).


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Annonce
Hmm, så skal jeg vist have fat i min elektrikker igen. Det har ikke noget at sige at den ene 16A er til garagen, hvor den meget sjældent skal bruges til svejseren? Der er også afsat en hel 13A gruppe (derfor 4 lsygrupper og ikke 3) til varmestyringen og genveks, for så er jeg fri for at skulle programmere det forfra i tilfælde af at der er udfald på en af de grupper som bruges til stik og lys.

Jeg kan selvfølgelig godt se det med samtidighedsfaktoren er det nævnte han vist også, men jeg synes bare det lød af mange grupper på en 40A HPFI.

hvad gør man i nye hus, som vist skal have tre lysgrupper bare i køkkenet, der må da også blive problemer eller er der bare flere HPFIrelæer? Jeg mener da også kommunen har en eller anden maks. for-sikring i et elskab et sted eller har jeg misforstået det?
Samtidhedsfaktoren kan sagten sættes meget lavt til en boliginstallation uden det vil give problemer, har set mange huse på omkring 150-180mm2 som havde en tarifsikring(forsikring) på kun 16A og det virker uden problemer. En anden måde at sikre at HPFI relæet ikke bliver overbelastet er ved hjælp af den sikring som sider foran ude i kabelskabet ved vejen. Hvis det er en 25 eller 35A sikring vil den jo beskytte HPFI relæet mod overbelastning..
Jeg er enig med Daniel i, at din beskrivelse giver grund til at formode at Sfa kan sættes noget lavere.
Men som du selv siger, det er noget du skal snakke med din installatør om.
Det er ham der står med det endelige ansvar for dimensioneringen.

Dog synes jeg det er en god ide at dele en så stor installation på 2 HPFI under alle omstændigheder.
Alene det, at lysgrupperne kan fordeles på to relæer gør jo, at du ikke står i totalt mørke i tilfælde af en fejlstrøm - og udgiften er begrænset.


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Sfa skulle faktisk kunne sættes til 0,6 ved 6-9 grupper.
Jeg har lige talt med vores forsyningsselskab (SEAS), idet vi skal have udskiftet vores gruppetavle i nærmeste fremtid og jeg derfor er ved at dimensionere den (nej - laver det IKKE selv. Dimensionerer den kun).

De fortalte, at de sjældent tog så meget hensyn til SFA i private installationer. Vi har 3 x 25A ind, men - uvist af hvilken årsag - benyttes kun 2 faser i dag.

Jeg vil så ved samme lejlighed have isat tarifsikringer på alle faser. Blot for ekstra sikkerhed for ikke at blæse mastesikringen.

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis