Dørkarme og fodpaneler, kan de blive flotte????

Hej,

Er igang med rimelig stor renovering af en gammel kbh lejlighed. Har sat gips på lofter og fuldspartlet alle vægge og sat filt og malet over det hele. Så det super.

Men nu står jeg med en masse gamle dørkarme og fodpaneler, som er malet med 5-7 lag maling igennem tiderne. Jeg har skrabet de yderste par lag maling af med varmeblæser og stemmejern. Inderst inde er der en form for fin lag maling (grønt), som jeg kan skrabe af med et stemmejern, hvorved det smuldrer af. Hvad er det for noget og er det nødvendigt at fjerne alt "det grønne", eller kan man blot grunde spartle og male oven på??

Alternativt kan det så betale sig at købe nye karme og paneler? Der er virkelig mange fræsninger i.

På forhånd tak

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej igen.

Det grønne der ligger er gammeldags grundmaling, og du kan bare spartle og male oven på.

Men SMÆK burde du have, hvis du bruger et stemme jern som skrabejern

Et stemmejern er da bedre end at sandblæse sagerne!! :)

En bunsenbrænder og en 2" spartel kan også gjort noget ved tingene i en fart.

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Man bruger altså et skrabe jern til den slags, en spartel o.l. kan hugge i træet.
Hvis det er almue indfatninger så skal man passe på, et skrabejern er ej heller optimalt håndværker.

Min datter har lige fået ny lejlighed på nørrebro, i det gamle telefonhus hvis du kender det.

Nå men de pillede alle paneler og stuk (som også var lavet i træ) af og sendte hele molevitten til afsyring, mener de gav 800 kr. for hvad der måtte være i en lejlighed på 120 m2.
Jeg skriver dette fordi hvis du overvejer at skifte det ud så kunne du jo give det et forsøg. De koster en arm hvis du vil have noget magen til.

Personligt har jeg lavet de høje paneler selv af 22 mm MDF. jeg skulle bruge 28 meter, og de koster ca 100 kr. pr. meter. Hjemmelavet og med regnefejl, som altid hos Bauhaus når de skal regne snit og plader ud, under 800 kr, og så har jeg ingen knaster der sveder.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Hvis du har fjernet malingen - så er det bare at spartle og slibe. Du kan få noget rigtigt godt spartelmasse til formålet hos farvehandleren.

 


Mvh.

Jan R.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvis den gamle maling ellers sad ganske udemærket fast, havde det ikke været nødvendigt at begynde at skrabe maling af... Mne gjort er gjort...

Jeg ville ganske enkelte gøre følgende:

-Slibe dem grundigt igennem. Evt med en rystepudser, sandkorn 80-120 (de kan fås fra 100 kr + og en billig kan sikkert godt holde til de, relativt få meter du skal slibe) Samt skrabe kant af gammel maling af, hvis du har pillet evt fejelister af.
-Vaske dem grundigt med en blanding af grundrens og varmt vand.
-Vaske efter med vand (Så der ikke sidder sæberester, som kan få maling til at skalde af)
-Stryge/grunde dem med en god mellemmaling/grunder.
-Pletspartle alle revner, huller osv ud af 2-3 gange.
-Slibe jævnt hvor du har spartlet
-Pletgrunde hvor du har spartlet
-1-2 gange færdiglak. Måske 3 hvis du synes.

Laver som maler masser af den slags arbejde. Gamle karme og paneler, selvom de ser frygtelige ud, kan blive ganske nydelige hvis man lægger lidt arbejde i dem.


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Kun rystepudser på de absolut lige flader, du ødelægger meget hurtigt de flotte rundinger der muligvis er.

Syntes ikke der er en dårlig ide at komme i bund indtil træet. Her i huset har vi slabet og grunder, malet med acryl maling. Men det gamle hårde oliemaling springer af i flager bare man rammer med den mindste smule. Det gør den elastiske acryl ikke.

"kan blive ganske nydelige hvis man lægger lidt arbejde i dem."

jacko, kan godt lide dit ord lidt, det er et hestearbejde.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Skrevet af Jacko den 03-02-2009 20:06
Hvis den gamle maling ellers sad ganske udemærket fast, havde det ikke været nødvendigt at begynde at skrabe maling af... Mne gjort er gjort...

Jeg ville ganske enkelte gøre følgende:

-Slibe dem grundigt igennem. Evt med en rystepudser, sandkorn 80-120 (de kan fås fra 100 kr + og en billig kan sikkert godt holde til de, relativt få meter du skal slibe) Samt skrabe kant af gammel maling af, hvis du har pillet evt fejelister af.
-Vaske dem grundigt med en blanding af grundrens og varmt vand.
-Vaske efter med vand (Så der ikke sidder sæberester, som kan få maling til at skalde af)
-Stryge/grunde dem med en god mellemmaling/grunder.
-Pletspartle alle revner, huller osv ud af 2-3 gange.
-Slibe jævnt hvor du har spartlet
-Pletgrunde hvor du har spartlet
-1-2 gange færdiglak. Måske 3 hvis du synes.

Laver som maler masser af den slags arbejde. Gamle karme og paneler, selvom de ser frygtelige ud, kan blive ganske nydelige hvis man lægger lidt arbejde i dem.



Hvilken type spartelmasse skal man bruge til træpaneler/gerigter? Angiv gerne både type, og et eksempel.

Mvh You Can Do It!

PeterR: Rystepudser på de lige flader ja... Også må man tage rundingerne i hånden. Man kan godt, hvis man er lidt øvet slibe udvendige rundinger med en rystepudser uden det bliver at se. Man bør bare holde den let og ikke for længe på samme sted.

Man kan sige, selvfølgelig er det maltid bedst at skrabe træværket i bund. Men realiteten er at det ret ofte er et hestearbejde. Og ofte vil man næsten inden man går i gang kunne se om den gamle maling hæfter fint. Hvis den ikke gør, vil der i de fleste tilfælde være mange steder hvor malingen er røget af i større og mindre flager.

You Can Do it:
Der findes mange forskellige træværksspartler. Personligt bruger jeg i mit arbejde i hovedreglen Flûgger Acrylspartel inde (det er bare det den hedder) Kan fåes i 200 ml og 500 ml tror jeg det er. 200 ml koster, mener det er ca 50 kr. Den er let at påfører og slibe i, og tørre rimelig hurtigt, an på lag (2-4 timer). Den har kode 00-1, hvis nogen går op i det.

Og så er der den anden Flügger Urethan Spartel kode 1-1. Den kan bruges inde og til en vis grad udendørs. Fåes i 190 ml, kender ikke prisen på den. Den er noget mere "fedtet/våd" at arbejde med og noget længere om at tørre. Plejer at lade den tørre minimum 12-14 timer, før den er til at slibe ordentligt i, selvom der på tuben står 2-3 timer. Den er tilgengæld noget "stærkere" end den anden og lidt hårdere at slibe i.

Om man vil bruge den ene eller anden er en smagssag og må man selv vurdere:)

Man skal helst IKKE bruge sandspartel, gipsfiller o.lign på paneler og dørkarme da det i teorien trækker fugt ind i træværket.

Håber det er et svar der kan bruges:)

Vil så gerne lige tilføje, at hvis man går i gang med gammelt træværk skal man lige vurdere hvor nikotingule de er. Der skal ikke ret meget nikotin til, før at det trænger igennem malingen og bliver at se, især hvis det er hvid man vil havde dem. Hvis de er det, så er det ikke nok bare at give dem en almindelig grundmaling. Så er man nødt til at give dem noget spærrende grunder. Der har sigma en rigtig god en. Sigma renova spærrende træværksgrunder.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også