Benzin eller diesel

Jeg vil købe en brugt sejlbåd. Den skal have indenbords motor.
Det skal helst være en dieselmotor, da jeg tror at der er større
brandfare ved benzin. På den anden side sejler der masser af både rundt
med indenbords benzinmotor uden at ryge i luften...

Er der nogen af jer der kan sige noget for og imod benzin- og
dieselmotorer ? Foruden sikkerhed og brandfare vil jeg også gerne høre
noget om holdbarhed, krav til vedligeholdelse, pålidelighed osv.
--
Venlig hilsen, Sven Fafner
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mit bud er Diesel, til enhver tid, yanmar eller helst bukh. Vores gamle klubbåd (bukh dv10 fra 72) havde ikke kørt i to år, den havde stået bordfyldt med vand i en hel vinter fordi en venlig sjæl havde sat
bundproppen i båden (ok, så viste vi da hvor den var), og alt var elendighed.

Motoren fik frisk olie, caramba ind gennem indsugningen, og to mand var oppe og hoppe på en 3 fods rørtang for at få drejet svinghjul og stempel,
som var rustet fast. Efter 20minutters massage pruttede dyret og gik i gang
- det overbeviste altså mig.

Benzinmotorer er komplicerede og sårbare overfor fugt (prøv at trække en
påhængsmotor igang når den har været "under" i søgang), og dampene er brandfarlige. Det er diesel også, men mest under tryk.

Dieselkværnene holder 20-30-40 år, hvis de bliver holdt med tærezink.
Men mærk efter om sælger har "forvarmet" motoren - den skal være helt kold for at du kan fornemme om den er i orden.
Diesel er brændfarlig på en anden måde end benzin. Så hvad er så
farligst????
1) Flydende benzin BRÆNDER, det explodere ikke, men det gør dampene. Det er
let at antænde, men også rimeligt let at slukke igen. ( Ikke at du kan
slukke noget som helst i en glasfiberbåd)
2) Diesel er explosivt også som væske, men meget sværere at tænde, men er
der først brand så SVØM så hurtigt du kan.
3) Brændsikkerhed i en sejlbåd er ikke så meget afhængig af motortypen, som
om komfurtypen.

Alt i alt, så er det ikke typen af brændstof der er det vigtige, men stand
og vedligeholdeldse, samt hvad det ellers kan brænde/antænde i båden.
Der findes fx. gas, olie og sprit, som brændmiddel i komfuret, og der er for
og imod det hele, men det vigtigste er at bruge hovedet.;-)
Husk at glasfiber er utrolig brændfarlig, og faktisk ikke til at slukke
igen, så faren kommer mere fra den end motorens brændstof.
Håber du kan bruge lidt af det her.

MHT. hvad du skal vælge, så må jeg tilslutte mig til skaren der holder på
diesel, for det er bare bedre i en sejlbåd. Pålidlighed, og ydeevne er
simpelthen mere egnet til sejlbåden end benzin-motoren, der ikke er særlig
god til at "køre langsomt" eller stå stille i lang tid.

Held og lykke med bådkøbet.

Venlig Hilsen David Ramm

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis