Forsatsvindue af plexiglas

Hej med jer

Jeg har her i den kolde tid fundet ud af at man kan få plexiglas med magnet strimler.

Dem kan man så lave sig et aftageligt forsats vindue af.

Så vil jeg lige høre om der er nogen der har noget erfaring med dette?

Virker det? eller suser kulden lige igennem..?

Det er ikke den helt store udgift, men ville lige forhøre mig her først.

Søren

Kun døde fisk flyder med strømmen wink
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har nogle gamle jernstaldvinduer nogle steder i mit hus.
Til montering foran disse har jeg fået skåret noget plexiglas, i samme facon som vinduet, og på kanten har jeg monteret en u-gummiliste med en 12 mm blød gummivulst. På den måde har jeg klemt fortsatsruden fast i karmen op mod vinduet, og har ca. 20-40 mm luft imellem. Der er ikke mange, der overhovedet bemærker denne konstruktion.
Der er enorm positiv forskel på, om de er monterede eller ej.
I min datters sommerhus, er der bondehusvinduer, men kun med enkeltglas. Her har vi skruet plexiglas indvendigt på hver "fløj", med nogle strimler sort fugesnor som tætning.
Hun er meget glad for den ordning og har droppet planerne om nye vinduer.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har leget lidt med samme tanke men er bange for at det er svært at få til at slutte 100% tæt. Og hvis det ikke er det så har man straks balladen med kondens imellem vinduerne. Men jeg vil med interesse følge denne tråd. Er iøvrigt også interesseret i evt. billige steder til indkøb.

KTM' version lyder interessant - den er skrvet bag de store ører.

Jeg tror den er god nok.

Hvis man bare husker at placere magnetstrimlerne så de ligger helt tæt.

Jeg har set plexiglas og magnetstrimler solgt som sæt i jem & fix.

Så køber man bare en stor plade og skærer den til i de mål man nu behøver.

Efter Ktm's svar, så tror jeg at jeg kaster mig ud i det og skal nok skrive tilbage med fif's og om det overhovedet virker :)


Kun døde fisk flyder med strømmen wink
Det er en rigtig god ide med forsatsvinduer, faktisk bedre end thermoruder. Det allerbedste er thermoruder som forsatsruder. Så bare gå igang, hvis du skal nå at få lidt gavn af det denne vinter. Har selv haft forsatsruder af akrylplader. Når der var lidt blæst lød det grangiveligt som om man var ombord på et gammelt sejlskib. p.gr. a. akrylpladerne knirkedelidt nar de bevægede sig.

mvh.
ERik
Netop metoden med de bløde gummilister, gør at man kan få det til at slutte meget tæt, og undgå fornemmelsen af gammelt sejlskib!! :)
Nu er gamle staldvinduer ikke verdens mest tætte sager, især ikke når der er små oplukkelige vinduer med i billedet, så det piver lidt ind, men vinden stoppes jo så af acrylpladen. Det betyder så til gengæld, at der aldrig er kondens inde mellem lagene.
I et badeværelse kommer der selvsagt dug på indersiden, når der tages varmt bad, og i lidt tid, indtil gulvet tørrer op igen. Spejlet dugger jo også ved samme ombæring. Det er også kun i den situation, jeg har set dug. Det må ventilatoren så klare.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Hej Sand

Jeg har lavet tricket med plexiglas og magnetbånd. Jeg har to mindre (50x100 cm) blyindfattede ruder, som jeg har skærmet af med plexiglas sat op med magnetbånd. Stykkerne fik jeg skåret til, da jeg købte plexiglasset - jeg har ikke værktøjet til at gøre det ordentligt selv. Derefter bare på med magnetbånd på plexiglas og vindueskarm. Jeg har ikke haft dem af siden (et par år), og jeg har aldrig haft tanken, at de var utætte. Det er de givetvis sammenlignet med andre løsninger, men det er i så fald ikke så meget, at jeg har bemærket det. Jeg går forbi begge vinduer mange gange hver dag, da vinduerne sidder ud for vores trapper til 1. sal og kælderen.

Jeg skal måske tilføje, at jeg fik skiftet alle de øvrige vinduer ud i 2003 til Velfac 400 med energiglas, så jeg er vant til god kvalitet mht. vinduer.
Jeg ved det er en gammel diskussion, men står netop med en lignende udfordring og forsøger at vurdere hvad der er smartest for mig: gummibånd eller magnetlister?

Fordelen ved magnetbåndene er at jeg sætte dem op og pille dem ned ret nemt. Desværre mangler jeg en kant foroven og forneden, så der må jeg selv montere en trælister. Desuden vil plexiglasset sidde ca 15 cm fra selve ruden - mon det ikke er i overkanten i forhold til rumfang? Tænker det isolerer dårligere end hvis de sidder tætter på hinanden.

Ulempen ved gummibåndet - lyder lidt vanskeligere at montere. Hvordan holder/griber man glasset når det sidder inde i karmen?

@hhougaard: hvor købte du plexiglasset eller rettere hvem kan skære glasset ud for en?
Jeg købte plexiglas hos Jem&fix og savede dem ud med en dobbelttandet fukssvans mrk. Irwin (teflon??-belagt blå sav). Den gav meget lidt afsmitning.
Mht. fæstning valgte jeg gummilister og montering udenpå karmen/væggen med "enkeltvinget" tvingere, som jeg skruede ind i vægbeklædningen. Og plexiglesset med gummi blev dermed også holdt fast mod vindueskarmen.
Måske ikke den kønneste løsning, men det kan skjules med gardiner.
Og det holdt tæt. Vinduerne var pivutætte, men jeg mærkede ingen træk. Det efterflg. år kom renoveringspuljen og vinduerne blev udskiftet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Men er der nogen som ved hvad den ideelle afstand mellem rude og plexiglas bør være?

Vælger jeg magnetløsningen vil afstanden til ruden være ca 15 cm - og har på fornemmelsen at det er for meget i forhold til at isolere effektivt.
Jeg vil lave forsatsvinduer til mine gamle staldvinduer. Hvad er det mindste mål mellem vindue og forsats
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis