windows Me til xp

Hej Alle.

Dette skrives på en computer med win 98/Me. Men vi er nu blevet træt af at nyere ting og sager ikke kan afvikles/ støttes af win 98. Vi har derfor bestilt en xp-version.
Spørgsmålet er så: Er der nogen der kender til at man kan have både Me og xp på samme comp. I hver sin partition og hvordan fungere det? Skal man så køre fat 32 på alle partitioner? Hvis vi vælger at slette Me hvad sker der så med filer gemt i fat 32 hvis vi vælger ntfs i det nye xp. Jeg ville være glad for både kommetare til og eller erfaringer med at opdatere en gammel comp. Det skal lige siges at maskinen er designet til win xp men at vi var så glade for vores Me at vi valgte at genbruge det.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du søger på google på 'windows bootloader' får du en del brugbar information. Du kan bruge windows bootloader eller installere eksempelvis lilo eller gnu grub 2
Hej Phwinter.

Tak for svaret. Jeg har prøvet dit forslag og jeg må indrømme at jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal bruge det til. Måske er det fordi jeg ikke udtrykker mig klart nok. Hvis jeg sætter en win xp disk i maskinen spørger den selv om xp skal oprettes på sin egen partition. Det jeg så gerne vil vide hvad er konsekvensen af at vælge det eller at formatere c: og lave en ren installation af xp.I forvejen er comp delt op i 3 partitioner så det vil være muligt at formatere c: uden at miste data på de andre drev, men kan ntfs læse gamle fat 32 filer osv .  Eller hvordan fungere det hvis man har både fat 32 og ntfs filer i skønsom blanding?

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
OK - du får lige et direkte link. Det er den officielle windows måde. Der findes dog andre måder - jeg tror dog at du kan klare dig med denne her til dit formål. Med denne måde SKAL du holde dig til FAT32 fordi Me ikke understøtter NTFS og du skal følge beskrivelsen inden du begynder at installere XP. Hvis du laver en NTFS partition kan du ikke læse den fra WinMe.

http://support.microsoft.com/kb/306559/da

Der findes andre måder hvor operativsystemerne ligger på hver sin partition, men så bliver det lidt mere langhåret.

Mvh.

Henning
Hej Henning.

Tak for svaret. Nu blev jeg lidt klogere. Men jeg mangler stadig overblik i forhold til hvilken løsning der er bedst. Her er nogle spørgsmål: Hvis nu jeg tager min nuværende harddisk inc. win Me og putter i en usb boks kan jeg så køre win Me herfra hvis jeg putter en anden disk i comp. formatere med ntfs og opretter win Xp?Filer oprettet i win Me kan de læses af xp med ntfs? Det bliver aktuelt hvis jeg beholder min gamle harddisk og formaterer c: drev til ntfs og xp. Når jeg gerne vil ha xp til at køre ntfs er det fordi de andre comp i huset bruger dette filsystem.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Umiddelbart ville jeg gætte på at du aldrig kommer til at bruge din WinMe mere som boot platform - med mindre du tænker på et specifikt formål. Hvis du installerer XP på den nye disk i NTFS så kan du bare efterfølgende smide den gamle på som slave drev. Med mindre alle master/slave drev er optaget så behøver du ikke nogen USB kasse til den (du kan godt hvis du vil - ud over performance er der ikke den store forskel). XP kan sagtens læse den. Så kan du frit kopiere filer fra den ene disk til den anden (XP håndterer de to formater).

Et alternativ hvis du en enkelt gang i mellem skal boote fra WinME, så kan du jo bare bruge USB løsningen og så gå ind i bios den ene gang og rette boot rækkefølgen så den booter først fra USB så vil den jo boote i WinME - så skal du bare være opmærksom på at du ikke vil kunne læse dit c-drev der er i NTFS.
Annonce
Du burde sagtens kunne have begge systemer på en hd.

ME som er installeret er på drev C: så en partition f.eks. D: hvor XP installeres,
XP laver så en menu hvor du kan vælge ME eller XP i starten.

mvh
Hej og tak til Phwinter og claudi.

Det kører nu jeg satte xp-cden i formaterede d: til nfts og bad den lave en ren installation og efter lidt tid var alt ordnet med opstartsskærm til valg mellem de to styresystemer. Kanon. Men pyyy jeg ku først ikke finde cd med driver til mit bundkort og forsøgte i timer at lave en online opgradering fra msi men det lykkedes aldrig. Efter en større gennemgang af alle cd-er fandt jeg den og fik noteret på den at den var til mit msi-bundkort. Nu tilbagestår så at få installeret de programmer som jeg skal bruge. Eller kan man på en eller anden måde henvise til programmer som ligger på c:drevet så man ikke behøver de samme programmer to steder?

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Reinstaller programmerne. Du bør ikke køre WinMe installerede programmer fra XP - de fleste virker formentlig alligevel ikke og andre vil gøre underlige ting.
Hejsa PHWinter.

Jeg takker og vil så installere de programmer som jeg behøver. Det kan jo også medvirke til en oprydning i diverse ligegyldige programmer.

Mange hilsner Kovas


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis