Cirkulationspumpen ødelægger flowet

Hjælp

Jeg har sat en ny cirkulationspumpe ind i mit shunt/gulvvarmesystem Det er en grundfoss ups 25-40 130. Det pudsige er, at nåt jeg slukker for pumpen flyder vandet godt nok igennem systemet, da der er andre pumper monteret tidligere på linjen fra mit fastbrændsels fyringsanlæg.

Når jeg tænder for pumpen kommer der ikke længere vand frem til gulvet. Pumpen er monteret efter tegning og retningspilen peger opad som den gjorde på den gamle pumpe.

Er der nogle, som har været ude for samme problem. Jeg har luftet, og vandet flyder jo fint igennem uden pumpe, så der er ikke luft i slangerne. Har vi overset noget.

Venlig hilsen
Ib Busk
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder da til at pumpen løber den gale vej, selv om det virker lidt skørt.

Med venlig hilsen
ktm

 

jeg havde selv samme problem for nogle år siden , jeg har simpelhen fjernet den pumpe der sad ved fyret , og bruger kun den der sider lige før fordelerpunktet , og det køre fint
hvis begge pumper ikke køre med presis samme flov modarbejder de hinanden
Skrevet af bredker den 01-02-2009 17:23
jeg havde selv samme problem for nogle år siden , jeg har simpelhen fjernet den pumpe der sad ved fyret , og bruger kun den der sider lige før fordelerpunktet , og det køre fint
hvis begge pumper ikke køre med presis samme flov modarbejder de hinanden


.. Det er så ikke helt korrekt. Jeg har selv 2 shountgrupper + en pumpe til ordinær centralvarme på 1 sal, og disse pumper har ikke samme flow og virker fint.

Årsagen til dit problem kan kun være at den enten kører den gale vej, eller at der står luft i pumpen.

Mvh

<p>Peter Madsen</p>
Kender dit problem- Ganske godt.

Du har sansyndligvis for lille differenstryk. dvs. For lille forskel på fremløb tryk og returtryk.
Når pumpen i shunten kører- så vil vandet hellere køre rundt i Shunten, frem for at blive ledt ud i retur siden i shunten og til bage til fyr. Det er så det samme vand du har kørerne i shunten, derfor bliver det ikke varmet. Det er sikkert værest når pumpen i shunten i shunten kører på 3. prøv at sætte den på 1 så vil du kunne mærke at shunten tager lidt varmt vand ind.
Det løser dog ikke problemet- hvis du har behov for at den kører på 3.

Prøv at sætte pumpe på fyret på max. Det vil give et højere differens tryk-
hvis det heller ikke er nok kan man, alt efter hvilken shunt det er, få en justerbar kontraventil til shunten i stedet for den nuværende. Det vil bevirke at vandet får sværrere ved at kører rundt i shunten og derved hellere vil ud af returen på shunten og problemet er løst.

Jeg ved du kan få denne justerbar kontraventil til Wirsbo. Hvis du er rigtig fik på fingerne kan du skille shunten af og lave en kraftigere kontraventil med lidt justering fra fjederen fra en kuglepen. Dette har jeg gjort et par gange og det virker- er dog bare ret bøvlet.










 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis