Lime pejse plade til parket gulv ?? hvilken lim?

Hejsa, jeg har lige bestilt en rustfristål plade som skal ligge foran min indbygnings pejs, den skal jo så limes eller skrues til gulvet, jeg tror jeg hælder til den usynlige løsning og vil lime den fast.. Men hvilken lim ville I anbefale til det formål? en alm bygge montage lim? det kunne være fedt hvis det var noget som kan fjernes uden at ødelægge gulvet, bare hvis man senere skulle skifte mening
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du limer den med montagelim eller lignende, bliver den ikke morsom at pille væk igen. Det skal så ske med en slags skæretråd som på en osteskærer, meeeenn-----
Der bliver derefter et trist kapitel med at rense limresterne af gulvet.
Det var ikke den løsning jeg ville gøre brug af.

Men jeg ved af erfaring, at du er nødt til at gøre noget, idet jeg også har en sådan plade med en brændeovn stående oven på, og selv den plade bevæger sig.

En dag hvor ånden kommer over mig, eller konen får påtalt problemet igen igen igen, vil jeg bore hul i de yderste hjørner og undersænke så jeg kan skrue et par små rustfrie skruer i og få dem helt i plan, så man ikke river i disse med sokker eller fødder, eller et barnebarn falder i disse, rammer den varme ovn, med skrig og skrål til følge.

Sørg for at købe en plade, der ikke er for tynd, som vil bukke. Jeg har brugt en 3 mm i børstet look.

Med venlig hilsen
ktm

Hvorfor ikke bare klæbe den fast med et par SMÅ striber bityltape ?
du må ikke lime den fast til et trægulv , du kan evt lægge en tynd streg silikone langs kanten , men ikke mere
ok silikone er måske ikke nogen helt skidt ide, det er ihvertfald til at nulre af igen hvis man skulle fjerne den igen.. ville du så bare bruge en klar silikone og lægge en tynd stribe hele vejen rundt om pladen, måske 2-3 cm fra kanten ?
Silikonen trækker ind i træet, og så kan det evt maling/olie ikke binde. Men brug evt alm. akryl-fuge.
Annonce
nej silikone trækker ikke så langt ned i træet andet end det kan fjernes med en let slibning
og acrylfuge bliver opløst når der vaskes gulv

jeg skal lige være helt med, mener I at fugen skal ligges synligt ude ved kanten? jeg tænkte mere på at det bare lå et stykke inde under pladen og ikke kan ses, bare så det sørger for at pladen ikke glider rundt på gulvet.. forresten er gulvet lakeret så jeg tror da ikke at der vil trække noget silikone ned i det.
du kan sagtens lægge den lidt inde , personligt vil jeg nu nok vælge at lægge den så langt ude som muligt , men så den ikke ses , så har du også sikret den mod at der kommer skidt ind under pladen

er det kun for at den ikke skrider , behøver du slet ikke noget , brændeovnen er tung nok til at holde den , ellers er et par små klatter nok

HOV HOV det er en misforståelse, der skal ikke stå nogen ovn på min plade.. Jeg har en pejs og vil have en plade foran pejsen så der ikke ryger gløder på gulvet, så min plade skal sættes fast på en eller anden måde ellers kan man sparke den væk når man går forbi.
ok , så er silikone det rigtige valg , en tynd steg langs kanten , lidt inde hele vejen rundt
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også