Har jeg brug for en ny cirkulationspumpe?

Har hele efteråret haft problemer med at nogle rum (de der ligger længst væk fra cirkulationspumpen) ikke bliver varmet ordentligt op. Kan det skyldes min Grundfos pumpe (UPS 25-40 180) som er blevet træg? Hvis jeg skal lufte systemet ud (gulvvarme) gør man det så ved at skrue på skruen i midten af pumpen? Kommer der varmt vand ud? Skal jeg lukke for fyret først osv?
Kan den manlende varme skyldes at loftet over nogle af de kolde rum ikke er isoleret (skyldes at jeg er i gang med ombygning ovenpå)? Men hvis det var tilfældet så burde gulvene i de rum vel være varmere? (de er faktisk koldere end de øvrige rum i huset, eller hva' ???
 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej, er der ingen der ved hvad der sker når man skruer på skruen midt på en Grundfos UPS pumpe?
Ja da... sikkert ikke ret meget, der kommer lidt vand ud, og du kan se om din pumpe drejer rundt, og er det en 400v kan du se om den løber den rigtige vej..
Men dit 1. spørgsmål er rimeligt "stort" og meget svært at svare på uden selv at være "på stedet".. tror hvis du kan dele det lidt op, du måske kan få nogle til at give lidt bud (??)

Mvh Jan J
Din pumpe virker højst sansynlig ok. Det er meget sjældent at de bliver trætte og ikke stå af. Dit problem lyder lyder som om du har luft i dine gulvarme slanger. Den eneste måde, hvor du virkelig får luftet dem ud på er:

åben for vandpåfyldningen til dit varmeanlæg ( undgå at komme over 2 bar, din sikkerhedsventil åbneer ved 2.5) åben for retur slangen på gulvarmen( gerne en efter en, hvis du har mulighed for det.) lad returslangen være åbent til der ikke kommer luft med ud. Du skal selvføldig lade vandpåfyldningen stå åben imems du laver dette nummer. Så hvis gulvarme og påfyldning ikke er i samme rum vil det nok kræve 2 personer. Held og lykke.

Tak for svar. Ja, jeg mener også at pumpen virker ok.

Jeg har styr på påfyldningen og de 2 bar, men er ikke helt sikker på hvor jeg skal åbne for returslangerne. Er det på fordelerrøret (går ud fra at det er det fordelerrør hvor der ikke er følere)???
Der er en "hætte" på fordelerrøret overfor hver slange som kan skrues af - er det her jeg skal åbne?
Kommer der en masse vand ud, for så skal jeg have flyttet nogle møbler først :)

Har løst problemet ved at ringe til min lokale VVS-mand. Da han hørte at fremløbstemperaturen kun var på 28 grader, synes han at jeg skulle sætte den op til ca. 40 grader (ved at skrue på RAVK termostat). Han mente at 28 grader ikke ville give varme nok. Det virker nu og ægteskabet er reddet :) 
Undrer mig bare over hvorfor jeg ikke har haft problemer med fremløbstemperaturen før.
PS: Jeg fik også skruet for meget op, fremløbet kom op på over 50 grader, håber ikke pexslangerne har taget.

Annonce
Er klar over problemet. Vi har et par rum med trægulve. Men rummene var heldigvis ikke kolde, så der blev sikkert ikke pumpet varmt vand i slangerne til disse. Derimod blev stuen dejlig var. Målte en overflade temperatur (fliser) på 24 grader.
Orla - Ved du hvor meget pex slangerne kan tåle af varme?

Hej

Jeg mener at pexrør fåes i forskellige kvaliteter, og dem jeg kender kaldes henholdsvis 60 & 90 graders.

Hvis de bliver for varme bliver de tykke og går i stykker.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis