Digitalt TV - forskel ?

Hvad er egentlig forskellen på den digitale tuner i et TV, der kan tage et hhv. kabel- og antennesignal - det der kaldes DVB/C og DVB/T - hvorfor er der forskel på de to tunere og hvorfor kan ikke bare "hælde" et digitalt kabelsignal ind i et DVB/T-fjernsyn og så se digitalt TV?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
svar igen jeg er ikke expert.Men prøver at svare den ene tuner er til fællesnet den anden bruges for at se digtal tv også fra egen hus antenne.Det virker på egen antenne også efter 31.10.09 hvor analog signal bliver lukket ned.Det vil sige at der bliver sendt flest meg2 tv kanaler nogle i 4meg.Som kun de nyste tunere kan tage ligeså de nye små boxe som man kan koble til hvis man har et gammel tv.

Skal man købe nyt fjernsyn i dag skal det være meg 4 da den kan tage både meg2 og 4 meg og fra 2012 bliver alle kanaler lev i meg4.Som jeg har forstået det.

dvb/t skulle bare virke.

Hilsen Boss
Digtaltuner DVB-T og DVB-T : MPEG 2 gammel format der skal stå+ MPEG4 så tager det tv alle formater også efter 2012 da MPEG 4 kan tage alle formater.
Hej.. jeg forstår stadig ikke svaret.. men som jeg har forstået spørgsmålet om hvad forskellen er mellem DVB/C og DVB/T
DVB-T benyttes til jordbaseret sendenet som DR, TV2 & snart Boxer Tv.
Hvis du allerede har antenne på loftet eller taget, bør du benytte DVB-T modellerne, her er det vigtigt at MPEG4 er integreret i Tv'et.

DVB-C Benyttes på kabel TV, Yousee, Telia Stofa osv.
Her er det også vigtigt at hvis du vil se HD-Tv, bør du se efter MPEG4 modeller.
...
Hvis jeg har forstået det rigtig kører begge systemer mpeg4 og mpeg2.. men er selvf fuldstændig enig i at man i dag skal købe mpeg4..

Mvh Jan J
Jeg tror svarene indtil nu har ledt lidt for langt væk fra mit oprindelige spørgsmål - som egentligt er om man kan sende et digitalt signal ind fra et kabel (DVB-C) til et fjernsyn med DVB-T modtager - vil det overhoved kunne lade sig gøre at se de digitale kanaler - og hvorfor ikke ?

Og omvendt vil et fjernsyn med DVB-C modtager kunne modtage et digitalt signal fra antenne ?

Hvad er egentlig forskellen i de to signalformer...?
Annonce
Der er forskellig modulation afhængig af om du modtager DVB- S, T eller C. Du får således ikke hul igennem ved at anvende en modtager, der ikke svarer til den signaltype, du vil modtage. Altså på samme måde som du ikke kan høre AM programmer på en FM radio.

Ellers se forklaringen på den engelske wikipedia.  
Hej..
Unskyld jeg misforstod..

Forskellen mellem DVB-T,DVB-C er modulation og feilkorrigerring.

En DVB-T tuner kan ikke modtage DVB-C signal.

DVB-T benytter en modulationstype som tillader at sendere kan sende på samme frekvens uden at de forstyrrer hinanden (bredtspektrum).

En DVB-T frekvens på 8MHz båndbredde kan normalt sende ca. 22Mbit/s.

En DVB-C frekvens med 8MHz båndbredde kan typisk sende 38.4Mbit/s.

Både DVB-T og DVB-C benytter AM modulationon. DVB-C kræver et meget bedre signal/støj end DVB-T.


Det er altså DVB-C som giver størst kapasitet ud fra båndbredde.

Håber det hjalp.. og spørgsmålet var forstået rigtig nu ;-)

Mvh Jan J



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis