Omfangsdræn/Understøb/Isolering

Hej Alle, Det her er egentlig bare en tanke, og ikke noget jeg skal igang med før sommeren 2010 (Har jeg efterhånden besluttet). Har en 1,75cm høj kælder som skal graves ud, fundamentet skal understøbes, ydervægge isoleres, osv.. Understøbning, er det nemmest at gøre indefra eller udefra? Når man alligevel skal have gravet både det indvendige og udvendige op.. Jeg tænker lidt det er nemmest indefra, et rum af gangen, fjerne gulvet i et rum, grave ned til bunden af fundamentet og understøbe det 1 meter af gangen og springe 3-4 meter over.. understøbe 1 meter... springe 3-4 meter over... osv Indvendigt ligger jeg 5-10cm grus der stampes, og ovenpå dette 300mm Sundotlitt (G60) som kapillarbrydende lag/isolering. Ovenpå dette kommer 10cm beton med armering og gulvvarme. Ovenpå dette kommer der bare fliser/klinker.. Udvendigt: Hvor meget isolering er nødvendigt her? (Man vil vel gerne have en varm kælder) Jeg tænkte på at smide 175mm Sundolitt polystyren plader på med dræn-render, hvis det er nok? Mht. drænet, i gamle dage lagde alle det lige ved sokkel, men har hørt at man er begyndt at ligge det op mod 1,5meter væk fra sokkel for at undgå sætningsskader, men hvad er bedst? PS! Det her hus slår mig ihjel inden jeg har gravet 120m2 kælder ud...

<p>"<strong>DIY or DIE!</strong>"</p>
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen?

<p>"<strong>DIY or DIE!</strong>"</p>
Erik,

Skal jeg forstå det som at du er mest på indefra ideen eller bare at alt sammen lyder okay? ;-)

- Matt

<p>"<strong>DIY or DIE!</strong>"</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis