220V til søs

Hej.

Hvordan får jeg det lavet sådan i en båd, at der er strøm i 230V Kontakterne også til søs? - For nuværende er der kun liv i dem når der er sat landstrøm til, men man kan jo omforme 12V til 230V, og det må kunne lade sig gøre at lave noget automatisk switchning, så batarierne bruger på vand og landstrøm på land?!?!

/Carsten
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det kommer noget an på hvad du vil trække med 220 når du er på vandet der skal meget power til hvad med en motorgenerator det er nok mere holdbart og stabilt

der er altid solskin bag skyerne

Til brug i campingvognen ved vildmarkscamp, har jeg en inverter fra Harald Nyborg. Det fungerer rigtig udmærket, men det tømmer ret hurtigt en akkumulator, hvis man sætter noget heftigt forbrugende på.
Jeg undskylder, at jeg bringer noget, der kan opfattes som en sammenligning mellem en færge og en campingvogn!!! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

hej er 220v ikke en smule for farlig at bruge ude på havet
jeg kan forstå at det er i store skibe såsom corster færger men i en lystbåd hvor det er let at få en skylle ind i båden hvor mand let kan få elektrosjok hvis mand rør noget metal eller der er fugtig
hvor imod med 12/24V ikke sker så meget hvis der er overgang et sted det er velderfor at mand skal have jord i landstikket for at undgå overgang
hilsen rene der er en kryster når det gæller el

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Hej,
Jeg så THansen i Randers havde nogle heftige (ca 1000 W) invertere på bud i sidste uge.
Jeg har selv en 300 W til at ligge løs i min jolle, den bliver kun brugt på længere ture hvis pcen feks skal køre DrDepth eller film.
Vi har 230 volt i vores båd, i havn såvel som når vi er ude.
 
Ude bruger vi det til vores bærbare, der kører Det Levende Søkort med GPS, samt opladning af mobiler, lygter mv. I havn kunne vi godt finde på at sætte støvsuger, varmeblæser eller kogekedlen til.

Vi har en 300W inverter fra Harald Nyborg, som har tjent os godt de sidste 3 sæsoner, og som leverer tilstrækkeligt, når vi er på farten.

Med hensyn til faren for at få stød, så er det ikke mere risikabelt end en stikkontakt i køkkenet eller badeværelset, snarere tværtimod, i hvert fald så længe man er på 'lokal' 230 volt fra en inverter (der vel at mærke ikke må 'jordes' til metaldele i båden af hensyn til galvanisk tæring). Så er der nemlig kun fare, hvis man stikker to strikkepinde i kontakten og rører begge på én gang.

Vores installation er udført således:

* Alle stikkontakter er stænktætte og med dæksel (Harald Nyborg, ganske billige).
* Alle ledninger er dobbeltisolerede gummikabler, 0,75 kvadrat blød.
* Alt er ført i flexrør, så der ikke gnaves hul i isoleringen.

Vores landstrømstik sidder tørt i cockpittet. Derfra går den ned til 2 udtag i batterirummet. I det ene sidder batteriladeren (så man ikke ved en fejl laver en loop Batteri --> Inverter --> Lader --> Batteri). Det andet er til når vi kører landstrøm rundt i båden.

I batterirummet sidder også vores sikringer og HPFI-relæ, hvorfra der går ledninger ud til de 5 stikdåser, vi har fordelt i båden. På 'Til' siden af sikringerne har vi monteret en stikprop, som enten kan sættes i det 'løse' stik fra landstrøm eller til inverteren. Så når vi kommer i havn, sætter vi landstrøm til CEE-stikket og skifter bådstrømmen fra inverter til land, og omvendt, når vi lægger fra.

Hvis laderen er tændt, mens vi er i havn, kan vi også bare lade bådstrømmen køre på inverteren, så længe vi ikke bruger mere end 100 - 200W.

Princippet kan ses herunder (helt udeladt er motoren, som naturligvis lader batterierne, når vi er på farten).

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Ja Lars (albino) de dovne ville sætte en omskfter kontakt i istædet for at bytte stikket hver gang, men eller en fin løsning.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Tak. Det er jo en utrolig simpel, og alligevel genial løsning. Det kunne jeg vist lige komme til at låne. :)
Jeg har lavet samme installation som albino i min båd, men med den forskel at jeg har generatoren fra motoren til at lade på start og forbrugs-batteriet via en thystor lader når jeg er ude at sejle. Det betyder at jeg kan have 220 volt til Pc OG køleskab m/fryser ( model fra Harald Nyborg ) udenat aflade batteriet. Derudover har jeg et solpanet til at supplerer med hvis jeg ikke har mulighed for at få landstrøm når jeg er i havn.
Jeg har 2 x 90AH batterier til forbrug og det samme til start/bovpropel og har endnu aldrig kørt tør for strøm.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis