Vi har 230 volt i vores båd, i havn såvel som når vi er ude.
Ude bruger vi det til vores bærbare, der kører Det Levende Søkort med GPS, samt opladning af mobiler, lygter mv. I havn kunne vi godt finde på at sætte støvsuger, varmeblæser eller kogekedlen til.
Vi har en 300W inverter fra Harald Nyborg, som har tjent os godt de sidste 3 sæsoner, og som leverer tilstrækkeligt, når vi er på farten.
Med hensyn til faren for at få stød, så er det ikke mere risikabelt end en stikkontakt i køkkenet eller badeværelset, snarere tværtimod, i hvert fald så længe man er på 'lokal' 230 volt fra en inverter (der vel at mærke ikke må 'jordes' til metaldele i båden af hensyn til galvanisk tæring). Så er der nemlig kun fare, hvis man stikker to strikkepinde i kontakten og rører begge på én gang.
Vores installation er udført således:
* Alle stikkontakter er stænktætte og med dæksel (Harald Nyborg, ganske billige).
* Alle ledninger er dobbeltisolerede gummikabler, 0,75 kvadrat blød.
* Alt er ført i flexrør, så der ikke gnaves hul i isoleringen.
Vores landstrømstik sidder tørt i cockpittet. Derfra går den ned til 2 udtag i batterirummet. I det ene sidder batteriladeren (så man ikke ved en fejl laver en loop Batteri --> Inverter --> Lader --> Batteri). Det andet er til når vi kører landstrøm rundt i båden.
I batterirummet sidder også vores sikringer og HPFI-relæ, hvorfra der går ledninger ud til de 5 stikdåser, vi har fordelt i båden. På 'Til' siden af sikringerne har vi monteret en stikprop, som enten kan sættes i det 'løse' stik fra landstrøm eller til inverteren. Så når vi kommer i havn, sætter vi landstrøm til CEE-stikket og skifter bådstrømmen fra inverter til land, og omvendt, når vi lægger fra.
Hvis laderen er tændt, mens vi er i havn, kan vi også bare lade bådstrømmen køre på inverteren, så længe vi ikke bruger mere end 100 - 200W.
Princippet kan ses herunder (helt udeladt er motoren, som naturligvis lader batterierne, når vi er på farten).