råd om støbning af gulv

Hejsa
jeg er i gang med at renovere mit køkken, og er lige blevet færdig med de arkæologiske udgravninger af det gamle gulv ;-) nu står jeg så og skal rette af og ville så høre hvad anbefales der at bruge? jeg tænkte selv på almindeligt sand. gulvet blir isoleret med 200mm rockwoll støbebats som jeg har i forvejen, spærre de nok for fugt eller skal der tages yderlige forbehold ??
der blir putte jern armering ogd erefter 70-80mm beton, lyder det helt tosset ??

Med Venlig Hilsen
Gert Ringholm Møller

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal lægge kapillarbrydende lag under isoleringen, 150 mm leca nødder er normalt, ellersa bliver isoleringen våd, man bruger normalt ikke dampspærre i støbte gulve.
Hvis gulvet er mere end 3 meter på en af lederne skal du nok lægge rio-net i.
Når du støber skal betonen være så tør som muligt, så bliver den stærkest.
Du kan vibrere betonen ved at støde i den med en lægte eller lignende, støb 100 mm med en blanding 1-3-5 cement sand sten.

Hilsen aksel
Hvis du har en grund med meget fugtig jord vil jeg anbefale at du anvender flamingo 225mm istedet for støbebattene da de kan - og vil - optage fugt og miste isoleringsevne hvis der er fugt i jorden.

Som tykkelse på gulvet vil jeg støbe min 100 mm og gerne lidt mere hvis der skal være gulvvarme i gulvet.

Rionettet vil jeg ikke sparre det koster kun få kroner sammen lignet med ærgelserne hvis gulvet revner er vel ret lille ???

Venligst Njord

MVH Njord
Hej.

Det flamingo njord taler om, kan du læse mere om på: http://www.thermisol.dk produktet hedder "G-Bolig".

Så skal du bare have afrettet dit sand, og lægge disse "G-Bolig" plader på, og derover kan du støbe med 80 mm beton. Du skal kun bruge armeringsjern/tentastål(?), hvis der skal stå en bærende væg ovenpå gulvet. Men som nævnt tidligere er det meget godt at have armeringsjern, da der så ikke kommer svindrevner.

Mvh
ThomasB
Når man skal igang med sådan et stort arbejde, i det hele taget når man laver nyt gulv, bliver man nød til at tænke på at afskærme mod RADON.
Der er tilsyneladene flere metoder, plastik og/eller udluftning, men det har jeg ikke meget forstand på.
Der er sikkert en eller anden, der kan uddybe dette problem.
God arbejdslyst
Leon.
Hejsa
jeg takker mage gange for alle de gode råd.
jeg er nu nået frem til en løsning :-)
der blir puttet 150mm lega nødder i bunden efterfulgt af 200mm støbebats, og derpå stål armerings net efterfulgt af ca 100mm beton.
og for lige at følge op på det med Radon, så er jeg så heldig at jeg bor i et område med meget lav Radon % den blev målt for nogen tid siden over hele øen.
og så lige et lille tillægs spørgsmål, mit fundament er lavet af granit "plader" (ikke støbt på nogen måde) hvordan afskærmer jeg bedst mod fugt der ??
Med Venlig Hilsen
Gert Ringholm Møller

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis