Sandblæsning af træjolle

Min makker og jeg er ved at rense vores træ-smakkejolle for gammel maling indvendig - den skal lakeres bagefter.
Vi har brændt, skrabet og slebet det meste af, men de sidste rester hvid maling i porer og fordybninger er vanskeligt at få væk.
Og så tænkte jeg: Sandblæsning - selvfølgelig meget forsigtigt....
Er der noget der har erfaring og eller kommentarer?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis der noget af træet som bare lidt blødt forsvinder det før malingen

der er altid solskin bag skyerne

ÅH nej! du må endelig ikke bruge en sandblæser, for som Optimisten skriver, forsvinder veddet imellem årene meget hurtigt. Prøv med en stålbørste men heller ikke for hårdt.
Slib den så pænt, som muligt med en plan sål, er der lidt malingsrester tilbage, så få fat i lidt maling i træfarven evt. oliebaseret Gori, måske 2 farveprøver som så kan mixes så det nogenlunde ligner træet, ikke blande farverne, men ta' lidt fra den ene og lidt fra den anden på penslen, mal forsigtigt, så de dækkes, og så lak på. Husk at mellemslibe med en klods under sandpapiret, så de høje punkter slibes mest, så bli'r det mest muligt glat til slut. Med lidt tålmodighed kan du få et godt resultat. Du kan efter min mening med fordel anvende Tonkinlak, som er meget let at arbejde med, du kan også tone lakken, så den dækker lidt farveforskel.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Tak for nogle gode svar.

Det med sandblæsning er ikke smart, kan jeg godt se. Så det ender nok med ekstra omhyggelighed med skaber og sandpapir, og sluttelig evt. lak der er tonet.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også