Slidt kobling - HJÆLP!

Hej

Jeg har en kobling der begyndte at hvine for ca. 1 uge siden. Det er værst når jeg holder i frigear og trykker koblingen lidt ned. Når jeg kører i gearne over 2000 omdrejninger er der ingen -eller kun svag lyd.

Nu står jeg og skal bruge bilen om 3 dage -en tur fra KBH til Malmø lufthavn ca. 60 km.

Er der nogen der har erfaringer med, hvor langt man kan kører på et slidt udrykkerleje/kobling? har ingen mulighed for at få lavet det inden, men er i tvivl om det er en for stor satsning at kører afsted med en flyafgang i Malmø, hvis der skulle ske noget med koblingen.

Hvor længe har du kørt med din slidte kobling før du fik den skiftet eller før den sat sig??

Venligst

Martin
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Først og fremmest vil jeg sige at jeg ikke er mekaniker og ikke har anden baggrund for at udtale mig, end hvad jeg har prøvet selv.

Hvilken bil er det? Og kobler den ordentligt ud eller er den langsom om at slippe koblingen og tager for mange omdrejninger?

Jeg har prøvet at køre i en toyota starlet, hvor koblingen begyndte at gøre vrøvl. Vi kørte ca. 100 kilometer blandet by og landevejskørsel før den stod af.

Har også prøvet med en colt. der kørte jeg i et par måneder, før koblingen endelig blev skiftet.

I begge tilfælde mærkede jeg problemerne ved at koblingen hang og motoren fedtede. Men i begge tilfælde havde jeg faktisk ikke problemer med at køre på motorvej.

Det er en Peugeot 307 2,0 Benzin fra 01 -den har gået 174000 km.

Den kobler fint ud og kører stort set som før. Den tager også normale omdrejninger. Kan ikke mærke forskel på gearskifningen pånær lyden, når jeg kobler ud.

Det startede med at koblingspedalen vibrerede en del når man trykkede på den. Vibrationen er nu forsvundet, men istedet er der kommet hyle lyd, når jeg blot trykker let på koblingen -når jeg trykker koblingen længere ned forværres lyden.

Syntes også at jeg kan lugte en lidt brændt lugt fra motorrummet, når jeg har kørt en tur.

Hmmm... okay. Lyder ikke helt som det jeg har prøvet, men uden at vide vil jeg ikke mene at det skader at køre motorvej. Går ud fra det er motorvej til malmø. Men tør ikke sige det. Hvis den ikke hænger og sådan kan den vel godt trille derudaf i 5. gear.

Håber det bedste.

Mvh Fly

vist det lugter bændt ude i motorummet så er det koblingen

ved at brænde af vist du køre for længe med den.!!!

så hellere låne eller lege en bil.!?!
Jeg lader bilen stå hjemme og tager til Malmö Lufthavn med det offentlige uden dårlige nerver istedet.

Mange tak for svarene:)

Martin

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis