temperaturmåling

halløjsa

jeg er jo den glade ejer af en "ispind" varmepumpe, og samtidig en pillefinger der ønsker at den skal køre så optimalt som overhovedet muligt

som det er nu har den een indeføler som styrer hele huset, og det fungere for så vidt godt nok

men! sagen er den at når døren ind til det rum lukkes og der er nogle mennesker der inde, ja så stiger temperaturen naturligvis, og varmepumpen slukker selvfølgelig.

så her forleden snakkede jeg med en som kom med den ide at jeg skulle tage gennemsnitte af temperaturen i 4 rum altså med 4 følere. det ved jeg også hvordan skal løses.

men spørgsmålet er så, er det smart at gøre det på den måde og er der nogen fordel i det?

min tanke er som følger: hvis der er for eks i de 4 rum er 25 -18-16-17 og ønsket temperatur er 21 ja så kalder systemet jo ikke på varme (25+18+16+17)/4=21

nogle her der kan komme med for og imod, ideen ?

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med at bruge minimumstemperaturen til at styre med i stedet for?

/Hideout

 

Findes der ikke en udeføler der kunne styre hele huset, ville det ikke være meget nemmere hvis det var den udvendige temperatur der afgjorde om huset skal varmes op. Og så med almindelige thermostater på radiatorene.
Skrevet af Hideout den 29-01-2009 17:53
Hvad med at bruge minimumstemperaturen til at styre med i stedet for?

/Hideout


jo teoretisk set ville det være fint hvis jeg kunne det,
men i det virkelige liv ville det kræve noget extra elektronik, og omskifter til de forskellige følere, huset er gammelt og har lidt utætheder, så alt efter vind så er rummene hvor vinden står på koldest.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Skrevet af Håndværkeren den 29-01-2009 19:23
Findes der ikke en udeføler der kunne styre hele huset, ville det ikke være meget nemmere hvis det var den udvendige temperatur der afgjorde om huset skal varmes op. Og så med almindelige thermostater på radiatorene.


ispinden er styret af 2 parametre, indetemperatur og fremløb.
hvis inde setpunkt er nået, starter ispind ikke selv om fremløb kalder på varme,
hvis inde setpunkt ikke er nået og og fremløb kalder på varme starter ispinden og kører til enten fremløb eller inde setpunkt er nået.

hvis jeg skulle køre efter ude temp, ville pumpen kører oftere og en anden styring ville nok være påkrævet

jeg har forsøgt flere placeringer af føler bla. i et koldt utæt rum med en lille radiator, og der manglede der ikke varme i nogen af huset rum hvilket jo er fint nok,
hvis ikke lige det var fordi varmepumpen kørte ofte når der ikke var behov for varme i andre rum end der hvor føler sad.

der hvor føleren sidder nu er nok nær det mest optimale sted, men hvis jeg kunne få en mere jævn varme i huset uden for meget unødvendig drift er det jo rarest


mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

hvad med bill gates løsning med en nål på tøjet.!

der hvor nålen kommer ind i de pågældne rum er lyset og varme tændt.

og nålen er ude er lyset slukket og varme er skruet ned med par grader ned.???
Annonce

Jeg ville nu stadigvaek satse paa at styre ud fra minimumstemperaturen, lidt ekstra elektronik er jo bare en udfordring

Min begrundelse er at jeg bor i et hus med varmluftopvarming (normalt her i Canada) og med central termostat.
Nu ligger det saadan at god byggeskik ikke rigtig er slaaet igennem herovre saa afhaengig af hvordan vinden blaeser er der nogle rum der bliver 2-3 grader koldere end andre saa jeg ville foretraekke hvis jeg kunne styre mit fyr ud fra det (opholds) rum der er koldest 
Jeg vil langt foretraekke at have et rum der er et par grader varmere end andre end at sidde og fryse i et af de andre rum, men det er jo en personlig praeference

/Hideout


 

Hej.. Hvad med at montere en trådløs, så kan du tage den ind i det rum du er i, eller der hvor der er mest koldt. ??

Mvh Jan J
Ikke at jeg har nogen forstand på de dele, men du skriver at fremløb alene ikke kalder på varme hvis setpunktet er nået. Gør man nu som vi andre, styrer temp. i rummene med termostater, som lukker helt ved rette rumtemp. og så sætter føleren i køleskabet, vil man så ikke kunne styre på den måde. Jeg ved godt nok ikke ud fra oplysningerne her, om manglende fremløb standser ispinden, eller følerens temp. holder noget kørende.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af lynæs den 02-02-2009 23:03
Ikke at jeg har nogen forstand på de dele, men du skriver at fremløb alene ikke kalder på varme hvis setpunktet er nået. Gør man nu som vi andre, styrer temp. i rummene med termostater, som lukker helt ved rette rumtemp. og så sætter føleren i køleskabet, vil man så ikke kunne styre på den måde. Jeg ved godt nok ikke ud fra oplysningerne her, om manglende fremløb standser ispinden, eller følerens temp. holder noget kørende.


Hej Lynæs

Nu har jeg samme type varmeanlæg.
Hele ideén er at det er varmepumpen der styre varmen, dette sker fra en føler der sidder i huset, jeg har den i stuen. Der sidder så også en føler på afgang fra varmepumpen til huset der kontrollere fremløbstemp. så den ikke bliver for høj da det giver en dårliger COP.værdi.

Nu har jeg valgt stuen som ref.rum med 23 gr.C.
I soveværelset bruger jeg de normale termostater, og det virker fint selv om at fremløb er max 40gr.c.
I stuen står ventilerne helt åben, det gælder i øvrigt hele stueetagen, og badeværlset på 1st.sal.

Så jeg bruger termostaterne i soveværelser mm. ellers bruger jeg stuen som referancerum og styre temperaturen der fra.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis