Skære i plexiglas med overfræser?

Hejsa,

Går med tanker om at prøve at lave en lampe selv inspireret af en Foscarini - Supernova Pendel. Lampen er originalt skåret i tynde alu-plader, men jeg overvejer at bygge den op af 2-3mm plexiglas plade, og herefter få den malet hos en autolakerer.

Inden jeg går ud og investeret i en overfræser og plexiglas plade (til at prøveskære i), vil jeg høre eksperterne om i tror på projektet, og ikke mindst om i mener det kan lade sig gøre at skære pæne snit i plexiglas med en overfræser? Nogle gode råd til det job?

Jeg kunne naturligvis henvende mig hos et proffesionelt firma og få skåret plade ud, men så er der jo ikke meget gør-det-selv projekt over det.

/Greg

<p>Ingen signatur</p>
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Plexiglas? Kunne du ikke finde et materiale der er endnu sværere at arbejde med?
Hvis den alligevel skal lakeres ville jeg foreslå krydsfiner af den type der bruges af modelbyggere.

Bent.
Jeg vil ikke anbefale dig at bruge en overfræser til skæring af plexiglas, den vil meget hurtigt sætte til af smeltet plastick. Du kan save det ud med en ganske almindelig depukør sav/ løvsav. Hvis du har en stiksav med variabel hastighed kan du også bruge den, så skal du blot ned på lave omdrejninger og have en fintandet klinge i. For ikke at ridse plexiglasset kan du lime et stykke filt fast til sålen på din stiksav.
Håber du kan bruge dette svar til noget.

V.h.  Håndværkeren
Bent Andersen > Haha... Har prøvet at finde et sværere materiale, men jeg fandt ikke noget! :) Jeg kender ikke til den type krydsfiner du omtaler - har du et link til mere info, eller eventuelt en ide om hvor man finder sådan et materiale i en butik?

Håndværkeren > Ok - modtaget. Andre steder skriver folk at det godt kan lade sig gøre. Måske er det noget med at prøve sig frem og se hvilket resultat man er tilfreds med.

Hvorom alting er, NÆGTER JEG at betale ~8-9.000,- for en original lampe. ;)

<p>Ingen signatur</p>
prøv evt. at kigge på www.hlihobby.dk under byggematerialer.
hlihobby er ikke lige stedet, pladerne er kun 20 x 50 cm, alt for små til formålet.
Greg, søg efter "aeroplan birk krydsfiner", det er det du kan bruge. Standardmål er normalt 155 x 155 cm, tykkelser 0.4...4 mm.

Bent.
Annonce
Bent > Tak for hintet. :o)

<p>Ingen signatur</p>
Hos en trælast kan man altså godt købe 4 mm. birkekrysfiner i store plader á 120 x 120 cm.
Du kan godt fræse i plexiglas, jeg har gjort det flere gange, overfræseren skal være med indstillelig hastighed og en ganske lille helst fireskærs fræser, specielle til den slags fås hos en maskinforretning. Men er plexiglas kke temmelig dyrt vore dage? Jeg kan se at, finishen er af største betydning for et godt resultat ikke noget med flossede kanter.
En anden ting er jo, hvad med plexiglassets formstabilitet i nærheden af en glødepære.

Skulle jeg lave en, ville det blive alu, og det meste på drejebænken.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Lynæs > Jeg ville skam også helst lave lampen i alu, men jeg har desværre ikke adgang til maskiner eller værksted. Æv... :o(

<p>Ingen signatur</p>
hvis jeg har lidt alu. vil jeg lige prøve, hvad min overfræser kan gøre ved det, men jeg er ikke sikker på, jeg har noget. finder først ud af det mandag.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også