Skære i plexiglas med overfræser?

Hejsa,

Går med tanker om at prøve at lave en lampe selv inspireret af en Foscarini - Supernova Pendel. Lampen er originalt skåret i tynde alu-plader, men jeg overvejer at bygge den op af 2-3mm plexiglas plade, og herefter få den malet hos en autolakerer.

Inden jeg går ud og investeret i en overfræser og plexiglas plade (til at prøveskære i), vil jeg høre eksperterne om i tror på projektet, og ikke mindst om i mener det kan lade sig gøre at skære pæne snit i plexiglas med en overfræser? Nogle gode råd til det job?

Jeg kunne naturligvis henvende mig hos et proffesionelt firma og få skåret plade ud, men så er der jo ikke meget gør-det-selv projekt over det.

/Greg

<p>Ingen signatur</p>
Hejsa, Går med tanker om at prøve at lave en... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lynæs > Oj, det ville jeg da være glad for! :o)

Snakkede faktisk med en værktøjsmager, men han mente jeg skulle finde mig en rigtig CNC eller laserskærer, og det kender jeg simpelthen bare ikke nogen der har.

<p>Ingen signatur</p>
Dette er et rigtigt gør det selv arbejde. Jeg ville lave det i 2mm aluminium. Men først skal du lave 2 træplader som er ca 1-2mm mindre i diameter end den største skive og derefter spænde den imellem de to plader, klip pladen ud lidt større. Der efter monteres et cirkelslag fra maskinen til center og så skal du smøre med sprit, brug en 4 skærs fræser. Når første plade er lavet laver du næste plade efter du har fræst af træpladerne så du kan lave næste størelse.Du skal naturligvis lave hullet i midten først. Pladen skal være halv eller helhård. Det var måske lettere at lave det med en stiksav med en klinge til alu de fås smalle til at skære cirkler med.De er røde.
Mvh. Jørgen.
Forsøg med fræsning i alu. Den eneste metalfræser jeg havde var en 8 mm toskærs . Hastighed på fræseren lang ned og det gik da fint.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Du bor vist lidt langt fra Tommerup, ellers har jeg en metalbåndsav, som egner sig til den grove tilskæring. Men jeg tror måske ikke det er nøvendigt, fræsen må kunne klare det.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Lynæs > Det er altså meget fint det der. Tak for "hjælpen" med at teste.

- Du skriver at du kørte med lav hastighed - hvilken hastighed er det?

- Hvor køber man 2 mm aluplade? Hvad mål kommer de i, og hvad koster sådan noget?

- Jeg skal ud og investere i en overfræser - hvor kraftig skal den være?

<p>Ingen signatur</p>
Annonce
Hastigheden kan jeg ikke aflæse men ikke ret hurtigt , prøv uden for det du skal bruge først.
Jeg brugte min gamle Festo på 900w, men det kræver ikke mange kræfter, det er nok mere vigtigt at det er en stiv maskine med gode lejer. Alupriser ? , ved ikke .

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Aluprisen er ca. 50 kr kg alt efter mængde,har lige købt 39.8 kg for 1950 kr. plus moms. men det var 10mm plade.
I mine unge hvor jeg havde stor interesse for anlæg (eller ICE) i bilen var plexiglas et "must" for at lave noget fedt, og da jeg selv er "gør det selv" mand så har jeg prøvet mig frem mht. at arbejde med plexiglas.

Man kan få forskellige klinger til kaninpikken som sagtens kan bruges til plexiglas uden at det flækker. Det største problem er dog at den varme der bliver generet får plastiken til at smelte sammen efter at man har skåret igennem. Derfor skal man ikke haste sig igennem og det er godt (men sviner) med en kølevæske (læs vand)
Resultatet er langt fra nået da man efterfølgende skal slibe kanten pæn og ligesom før skal man undgå hastværk.

Men med lidt tålmodighed kan man altså klare den selv

Bortset fra det så er det en fed lampe og den er ofte til salg til en fornuftig pris på Lauritz
Peter V > Tak for dit indlæg. Så det kan altså godt lade sig gøre i plexiglas alligevel. :o) Måske skulle man prøve et snit eller to i en plade med stiksaven...

Synes også det er en fed lampe, men har endnu ikke fundet den brugt. Det er i det hele taget svært at finde meget specielle lamper brugt herhjemme.

<p>Ingen signatur</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også