ny forrude i peugeot 405

hvordan fjerner man, og isætter en ny forrude i en peugeot 405??

<p><em><strong>&#160;MilePark1</strong></em></p>
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den er limet i, så er det ikke nær så nemt for os gør-det-selv-folk.

Køb ny forrude, samt lim-kit hvor der også er skæretråd.
Med tråden kan du 'save' den gamle limfuge over, hele vejen rundt om ruden. Afrensning af gl. limfuge på bilen.
Prime bil, og ny rude.
Lægge limfuge på ruden.
Montere ruden, og lad limen tørre. et sted mellem 4 og 24 timer...

Hvis du ikke er nogenlunde vant til at rode med bilruder, vil jeg råde dig til at tænke dig meget grundigt om, før du kaster dig ud i det eksperiment.

Risikoen for at ruden bliver utæt er betydelig.
Når ruden er lagt ned i limkittet skal den presses omhyggeligt fast og fikseres, uden at knække ruden, så listerne kan sættes på igen. Alene listerne, kan drive en til vanviddets rand.
Vil du alligevel, skal du virkelig grundigt sætte dig ind i, hvordan listerne sidder og med hvad de er monterede, eller overveje at droppe disse, hvilket ofte ser meget underligt ud.

Jeg har sat rigtig mange autoruder i traditionelle gummilister, men kun ret få limede, og de limede monteringer, vil jeg ikke prale af!! :(

Faktisk er det kun lykkedes ordentligt på min gamle Land Rover, med helt plane glas, men her er det så også så primitivt og enkelt lavet fra fabrikkens side, så det næsten ikke kan gå galt!! :)

Selv blandt proff. er der også en hel del klovne, der ikke kan udføre dette arbejde ordentligt.

Med venlig hilsen
ktm

 

har faktisk købt både rude, og limsæt.
købte også en ny liste til ruden,
skal den så først limes rundt om kanten på ruden..??
man sætter den vel ikke bare løst på? eller hvad....

<p><em><strong>&#160;MilePark1</strong></em></p>

Hej

Allerede det du spørger om nu siger mig at du bør kontakte et værksted og lade dem montere ruden - hvis du er heldig vil de måske montere den rude du har købt, men nok ikke bruge det limkit du har, med mindre det er et produkt de kender godt - vil også lige tilføje at montering skal foretages ved en temperatur på mindst 21 grader og luftfugtighed større end 50 og mindre end 75

Det kan blive dyrt at gøre det selv for at spare - Hilsen Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Jeg forstår overhovedet ikke at nogen vil give sig i kast med en bilforrude som GDS arbejde.
Jeg fik skiftet min forrude af to mand fra Carglass (ja, man skal være to for at skifte ruden!), det tog 35 min.
Jeg stod og kiggede på mens det varede, og kan nok optælle omkring 20 punkter hvor det ville være gået galt hvis jeg selv skulle gøre det.

Bent.
Annonce
Du skal også lige tænke på, at hvis ikke ruden får ordentlig fat, kan du risikere at den flyver af, f.eks. en dag hvor du møder en lastbil i blæsevejr. Som vi alle ved, kan det give nogle voldsomme påvirkninger med lufthvivler, og smutter ruden ud, ved ingen, hvor den sejler hen, måske ind i halsen på dig eller en bagvedkørende, med halshugning til følge.

Yderligere skal du tænke over, at en limet forrude indgår i vognens samlede stbilitet med en en overraskende stor procentdel, hvorfor bilfabrikkerne har meget skrappe regulativer for, hvordan ruden skal monteres.

Hvis ikke du har nogen øvelse i rudemontering, vil jeg endnu en gang løfte en advarende pegefinger, og jeg tilslutter mig 100% de øvrige råd, der er givet her i tråden.

Selv har jeg lavet stort set alt på utallige sære biler, men lige den med limede ruder, er noget jeg omgås med stor forsigtighed og helst undgår.
Der er mange andre opgaver du kan kaste dig over med bedre muligheder for succes.

Med venlig hilsen
ktm

 

tusind tak for jeres svar..
tror det er klogest jeg giver op, og finder en der kan montere den..
det er godt nok første gang jeg må gi op på noget med bilen..
men var ret usikker på det, og så er det jo bedre at spørge, end bare at gøre.. heh

<p><em><strong>&#160;MilePark1</strong></em></p>
Jeg kan love dig for, at du har truffet en klog beslutning!! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis