Mazda skift af vandpumpe?

Hejsa.
Jeg har lige lidt spørgsmål vedr. skift af min vandpumpe på en mazda 626 fra 92´.
For at skifte vandpumpe, skal der skilles en del ad... Der til hvor jeg er kommet, mangler jeg at få det nederste hjul af der sidder ind på motoren. Men hvordan gør jeg det? nogle holder kontra i en tilsvarende stor skrue et andet sted i ved tandremmen, men det eneste der er her er to små skruer i toppen. Kan jeg tage fat i dem og holde kontra?

Desuden, hvis jeg nu skifter tandremmen, skal der så noget justering til bagefter?

Håber der sidder et par kloge og erfarne folk, der lige ved hvad jeg snakkerom og har et godt svar til mig..

MVH

Torben


<p>Gør det så godt&#160;du kan...</p>
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
man må da håbe for dig, at du har låst knasten, før du har fjernet tandremmen, for det at skifte tandrem, er ikke som at skifte kilerem, hvis knasten ikke er låst, vil du opleve at når den er samlet og du prøver at starte, så smaderer du motoren og ny motor, skal der så i.

Det er lige præcis der jeg har lidt problemer... Med, hvordan man gør det... Kan sagtens skille det hele ad, men har ikke fjernet tandremmen endnu, da jeg godt ved, at der er nogle problemer forbundet med det... Håber bare der er nogle der lige kan fortælle hvordan man gør det i praksis... Både, hvordan man låser det fast og hvor meget man skal justere efter udskiftningen..

MVH Torben


<p>Gør det så godt&#160;du kan...</p>
Der sidder et mærke på det øverste tandhjul, dette mærke skal være udenfor mærket på blokken, der er et mærke, når disse 2 mærker er udenfor hinanden, er der et hul ca 8mm i tandhjulet, dette burde passe med et hul i blokken bag tandhjulet, her kan du sætte en pind, helst i metal ind, ca 10 .15 cm lang, derved låser du så knasten og først derefter kan du begynde, først løsner du remstremmerhjul og fjerner tandrem, dernæst fjern remstrammerhjul og i bunden hvor vandpumpen har forbindelse til det store hjul, dette skal også af for at fjerne vandpumpe.
Når du har gjort dette, så sæt ny tandrem og remstrammerhjul på, det kan ikke betale sig at spare disse 500 kr, men undersøg hvor stram den gamle rem er, for hvis du spænder den nye for meget, kan den springe.
Det er godt nok noget at begive sig i gang med, hvis man er usikker, en mekaniker uden regning, hvis du har alle dele, tager ca 1000 kr for en skift.
Tak for det Renault ejer...

Ja, har snakket med flere, og kan ikke finde nogle der vil gøre det i den prisklasse... Elllers var det nok blevet lavet...
Det eneste jeg sådan set er lidt usikker på nu er hvordan jeg får løsnet det nederste store hjul. Det skal jo som sagt af for at komme til vandpumpen. Det har en stor skrue i midten, men jeg kan vel ikke bare tage ved med en stor nøgle, skal jeg ikke holde kontra på den på en måde.??

Mange tak..
Torben..

<p>Gør det så godt&#160;du kan...</p>
Lyder mærkeligt at du ikke kan finde nogle, som vil skifte den, for den pris, det tager ca 2-3 timer for en expert at skifte den, jeg fik skiftet sidste år på en peugeot 405 havde selv alle dele og det var på regning pris 1500 kr, så at få en til det uden regning kan godt lade sig gøre for en 1000 kr, det er bare at tage ned til et lille autoværksted og høre, hvor meget de skal havde, med eller uden regning.
Annonce
Hej Springmand.

Hvad er det for en motor? jeg har skiftet vandpumpe på en 2,0i 8ventiler uden automatiske ventilløftere og på den er det faktisk ligetil at tage pumpen ud når du har tandremmen af.

Mange hilsner Kovas


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej...
Det er en 1,8i model GE.. Tror ikke der er problemer, når først tandremmen er af, men det er den jeg frygter, hvis jeg frygter noget.....

Den sidste jeg snakkede med snakked om 6-8 timer... Måske jeg skal kigge om efter nogle nye steder at få lavet bil...
Torben

<p>Gør det så godt&#160;du kan...</p>
Jeg har lige skiftet på min egen... Det kan sagtens lade sig gøre uden at låse knasthjulene... Stil motoren på mærker inden du tager remmen af... Der er mærker på nederste hjul og på knasthjulene...

Pil så remmen af... kan ikke lige huske om det nederste hjul sidder med 4 små, eller 1 stor bolt i midten... mener det er nok med de 4 små hvis de er der... Er der én stor, skal du nok bruge en luftslagnøgle for at løsne den!

Det er lige til at springe ud i... og ja.. 2-3 timers arbejde... Du kan ikke rigtigt gøre noget forkert... bare altid HUSK HUSK HUSK at kontrollere at hjulene står på mærker når remmen er på og strammet... Og så drejer du motoren 2-3 omgange i kørselsretning og kontrollerer mærkerne igen...
Så skal det nok fungere...
hov.. gammelt inlæg Den rem er nok skiftet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis