Tandremsskift på Ford Escort

Tandremsskift på Ford Escort 1.8 Zetec.

 

Jeg skal til at skifte tandrem på min bil. Er der en venlig sjæl eller to her på siden, der kort og præcist kan forklare mig hvordan jeg klarer det med knaster og krumtap? - hvordan de skal stå osv?

 

Mvh Andreas R


Med venlig hilsen fra Andreas R

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville ikke rode med det, før jeg havde noget på skrift, f.eks. en Haynes rep.håndbog, selv om de ikke er verdens bedste, men bedre end ingenting.
Prøv at høre Birges Billige Bilbøger. Han som regel også brugte Haynesbøger.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.

Det essentielle er selvfølgelig at de står præcis samme sted efter montering af den nye rem. Da jeg skiftede min afmærkede jeg en enkelt tand på hver tandhjul, og hvor på remmen de greb. Så overførte jeg mærkerne til den nye rem og satte den på.

Vil dog sige sværhedsgraden afhænger meget af hvor let det er at komme til den..

Mvh

Simon Nauta

Selvgjort er velgjort! Eller... Det er i hvert fald billigere.

Hej andreas
køb et komplet tandrems sæt dvs rem strammer hjul plus mellem hjul, sørg for at du får den lille fjeder plus special bolt der gør at tandremmen bliver selvjusteret (er ikke monteret fra ny).
Du skal bruge et stykke flad jern ca 5mm tykt til at låse knastakslerne.
Krumtappen stilles gennem tændrørs hullet. føl med en stor skruetrækker når stemplet står precist i top.
Du gør følgende afmonter ventildækslet. (pakningen kan som regel genbruges). afmonter alle tændrør.tandrems dæksler. løft højre forhjul fra jorden, nu kan du dreje motoren rundt på hjulet ( i gear).
Der er en udfræsning i knast akslerne når du kan få fladjernet ind står motoren rigtigt. Afmonter tandrem og skift strammer mm. spænd tandremmen godt til. Fjern flad jernet løsn knasthjulene. føl på cyl 1 at du har det precise top punkt, i med fladjernet og spænd knasthjulene 68 nm. drej motoren så tandremmen er stram på træk siden. (mod forenden af bilen) løsen strammerhjulet lad fjedern stamme tandremmen. og spænd igen så drejer du til top igen (2 omgange fra start). føl top punktet. hvis du kan få fladjernet ind i knasterne og stemplet er precist i top står motoren rigtigt. tandrems stykket mellem knasthjulene må ikke være slabt.
hvis du drejer mange gange på motoren kan du tømme de hydrauliske ventil løftere for olie.
jeg siger det bare så du ikke bliver nervøs når du starter for så lyder det ikke godt før der er tryk på igen.
Er du i tvivl spørger du bare igen.
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
... og vandpumpen...?

 

uldal skrev den 21-10-2019 22:15:26

... og vandpumpen...?

... er nu, 10 år senere, nok blevet udskiftet.    



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis