Radiator PEX

Hej

Måske har emnet været oppe før, har siddet og læst de fleste emner her på lav det selv, men har ikke rigtig fundet et entydigt svar.

Håber i kan hjælpe....

Jeg har en radiator der skal flyttes ca. 5 m. Huset har fjernvarme.

Jeg havde tænkt mig at bruge Pex rør og føre dem i bjælkelaget, hen til den nye radiator.

Hvilken type og dimension skal det Pex-rør have? Det behøver ikke være det billigste, vil have noget der duer første gang.

Burde man isolere røret når det skal løbe i bjælkelaget?

VH

Marquis
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej dette er hvad jeg ville købe til den lille opgave. Rørerene til radiatorene kan have andre dimensioner, et 1/2" rør måler ca. 22 MM udvendigt.
087231855 Pex rør m/isolering til varme 15 x 2,5 mm - 50 m/rulle
045160015 Pex Overgangsnippel Nippel/Pex - 15mm x 1/2"
271401012 Gevindtape 12 mm - 12 meter

Håber det er svar nok. Hilsen Asp

15*2,5 pex er beregnet til brugsvand, jeg ville ikke bruge denne dimension, da lysningen jo kun er 10mm

Du kan få et 18*2 alupex afskåret på 5 meter, hvis du kan klare dig med det, så er det den absolut bedste og billigste løsning

Ellers er der f.eks 15 eller 18 mm blødt kobberør, dette kunne også være en løsning

Venlig hilsen

 

Klaus

Skrevet af marquis den 28-01-2009 13:21

Jeg har en radiator der skal flyttes ca. 5 m. Huset har fjernvarme.


Er det direkte jernvarme må du ikke selv lave arbejdet.
15*2,5 pex er beregnet til brugsvand, jeg ville ikke bruge denne dimension, da lysningen jo kun er 10mm


Hej Klaus

Nu var oplysningerne omkring radiatorens og rørenes dimension ikke oplyst. Derfor gik jeg ud fra en mellemdimension.
Modstanden i et PEX rør, er mindre end modstanden i et jernrør og når man ser på boringen (åbningen) i en radiatorventil, har jeg ingen betænkeligheder ved at erstatte et ½" jernrør med et 15x2,5 PEX, når tilslutningen til en radiator skal forlænges.

Mvh. Asp

Tak for svarene.

Anlægget har ikke direkte fjernvarme, så jeg går udfra at jeg må lave det selv.

Jeg tror jeg vil forsøge med alupex, har læst om det og det lyder som om det er lettest at arbejde med. Det er også tillokkende at man kan få det i 5 meter ruller, så man ikke har en 40 meter rest liggende.

Annonce

Tja, som sådan har du jo ret, men hvis du neddrosler til 10 mm over en længere afstand så bliver der et trykfald. en termostat er jo kun få cm lang!! 

Venlig hilsen

Klaus

Hej

Til sådan nogle småting, er det ikke nødvendigvis den bedste og billigste løsning at handle over nettet, der skal som regel også betales fragt og leveringstiden er 2 - 3 dage. Når man får brudt gulvet op, pillet gammel isolering af, er det ofte nogle andre stumper man skal bruge end man lige havede forventet. Jeg har et "hobbyhuset" fem kilometer herfra, som sælger til GDS folk, også lørdag formiddag, her kan man få rør og fittings i de dimensioner der er behov for til en OK pris.

Klaus, lad os antage den eksisterende instalation er lavet af ½" rør indvendig Ø 16 MM, herfra går man over i en 5 meter lang PEX med indvendig Ø 10 MM, herfra til en ½" radiatorventil med indvendigt Ø 6 MM, det mener jeg er meget "veldimensioneret".

Mvh. Asp
Skrevet af Asp den 29-01-2009 18:33
Hej

Til sådan nogle småting, er det ikke nødvendigvis den bedste og billigste løsning at handle over nettet, der skal som regel også betales fragt og leveringstiden er 2 - 3 dage. Når man får brudt gulvet op, pillet gammel isolering af, er det ofte nogle andre stumper man skal bruge end man lige havede forventet. Jeg har et "hobbyhuset" fem kilometer herfra, som sælger til GDS folk, også lørdag formiddag, her kan man få rør og fittings i de dimensioner der er behov for til en OK pris.

Klaus, lad os antage den eksisterende instalation er lavet af ½" rør indvendig Ø 16 MM, herfra går man over i en 5 meter lang PEX med indvendig Ø 10 MM, herfra til en ½" radiatorventil med indvendigt Ø 6 MM, det mener jeg er meget "veldimensioneret".

Mvh. Asp


Jamen tillykke med dit hobby udsalg, det er måske lidt langt at køre for nogle af os, så må vi jo nøjes med Bauhaus de har også åbent lørdag eftermiddag.

Jeg er ikke ude i en diskution om de rette dimensioner, jeg er faktisk totalt ligeglad hvad du benytter, så dit forslag for max + point herfra

Og med den fremskredne drivhuseffekt, så er chancerne for isvintre jo minimale

Venlig hilsen

Klaus
Så har vvséren jo noget at lave om 5-10 år når pex er stoppet af rust fra jernrørende.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej Flemming

Min erfaring er, at det sorte slam som opstår i varmesystemer, ophober sig på steder med lav gennemstrømning.

Mvh. Asp
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis