Dimension på PEX rør.

Ifm mit badeværelsesprojekt, påtænker jeg at føre al brugs/fj.varme vand op i soklen under håndvasken på badeværelset og derfra føre rørene videre til køkken, bruser, badekar. Hvilken dimension bør man anvende på henholdsvis koldt brugsvand, varmt brugsvand og fjernvarmen, når der skal kunne trækkes vand til det hele? Er 16 mm mon dækkende?
Hvilke PEX rør (RiR) skal man anvende til varmerørene - skal de isoleres eller er der isolering nok i luften mellem rørene? Hvad bruges AluPEX til?

mvh Lyngholm69
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Det bliver en ordentlig rede du får under din vask, du skal vel også have noget gulvarme halløj instaleret, er der ikke mulighed for at fordele fra et tilstødende rum, eller helt ude fra dit fjernvarme system?
Jeg er ikke ekspert i PEX, men mener ar vide:
16 MM AluPEX er specielt beregnet til gulvarme.
Der anvendes normalt 15 MM PEX ud til hver enkelt tappested og radiator.
Forgrenerne til PEX har 3/4" gevind og forsynes normalt med 20 MM PEX.
RIR skal isoleres på samme måde som jernrør, yderrøret har til formål at beskytte inderrøret og det er muligt at trække et nyt inderrør i hvis det skulle blive utæt, uden at skulle bryde gulve osv. op.
Der fås nu en universal type PEX, ellers er det forskellige typer der skal bruges til brugsvand og vand til opvarmning

Mvh. Asp
Hej Lyngholm

Der er helt sikkert nogle herinde der kan give dig nogle kvalificerede svar på dine spørgsmål, men jeg vil lige fortælle mine egne erfaringer.
Vi er netop blevet færdig med at renovere vores badeværelse, hvor ALT er blevet skiftet. Nyt gulv, nye rør, ny kloak osv. Jeg har haft en VVS'er til at lave rørarbejdet og han mente at 15mm PEX-rør var rigeligt til badeværelset. Badeværelset ligger på 1. sal. Han trak et 15mm PEXrør op til 1. sal og lavede en forgrening derfra ud til bad, toilet og håndvask.
Vi kan godt bruge tingene, men der er ikke særlig meget tryk på vandet, så det er umuligt at tage et hurtigt bad, da det tager et stykke tid at få vand nok til at skylle håret efter en hårvask....

Så kan man gå og ærgre sig over det, inde i sit helt nye badeværelse..

Vi har mulighed for at trække et større rør op til forgreningen, så det skal vi have gjort. Så håber jeg at det giver lidt ekstra tryk på vandet.
Men ud fra min lille oplevelse, vil jeg ikke anbefale at bruge 15mm rør.
Det skal dog siges at gulvvarmen også er 15mm slanger og det fungerer fint i et 60mm betongulv på svalehaleplader.

Mvh. Martin

Hej Asp,

Ja, du har ret i at det giver en del rør i den murede sokkel under vasken, men fordelen er at jeg kan tilslutte alle eksisterende rør og føre tomrør videre til de andre rum så når de skal renoveres, kan jeg fordele rør fra soklen i badeværelset. Jeg kan altså benytte den eksisterende installation (hvor PEX og kobberrør gerne deles midt under betonen) indtil jeg er klar med renovering i de andre tilstødende rum. Herefter vil den gamle installation selvfølgelig ikke længere blive anvendt.
Hvad gulvvarmen angår, påtænker jeg at trække disse direkte kælderen og så trække tomrør til gulvvarmen i de rum som jeg endnu ikke har renoveret.
Fuglereden kommer altså på sigt "kun" til at omfatte: Fordeling af Kold/varmt brugsvand, samt det "cikulations" rør der er trukket fra cirkulationspumpen.

De jernrør der ligger i gulvet er idag komplet uisoleret (fra 1972), hvilket gør gulvet uens opvarmet. Er det nok at købe isoleret PEX rør, eller bør der tilføres ekstra isolering?

mvh Erik
Hej Martin,

Det med trykket var netop min bekymring, idet både køkken og bad trækker på dette rør. Et maksimal træk vil forekomme hvis både køkken (vask, opvaskemaskine) og bad (SPA/Vask og bruser) anvendes. Så mon ikke 20 mm PEX vil være en mere passende dimension?

mvh Erik
Hej Erik

Det lyder til du har styr på det med brugsvandsinstalationen.
Omkring gulvvarmen, skal du være opmærksom på at der skal være mulighed for at udlufte rørene, derfor skal du have rørene op i rummet og ”vende”. Gulvvarmerørene skal sandelig være uisolerede, ellers kan rørene ikke afgive nok varme til gulvet. Årsagen til at dit gulv er uens varmt, skyldes at det vand som løber gennem rørene er for varmt og / eller ikke ligger dybt nok i betonen. Derfor skal du have etableret en blandesløjfe med tilhørende cirkulationspumpe. Hvis der er kælder under dit badeværelse kan det være svært at få rørene langt nok (8 CM) ned i betondækket.

Mvh. Asp
Annonce
Achh - elendig formulering af mig. Selvfølgelig skal gulvvarmerør være uisolerede (på det stykke hvor de er aktive i rummet), de rør som jeg skrev om længere oppe er brugsvandsrør. Disse er i mit skønne 70'er hus helt uisolerede og der hvor de er trukket er gulvet meget varmt (desværre). Afstanden mellem de gamle gulvvarme slanger var også alt for stor (omk 40 cm).
Jeg har kælder under og har banket gulvet op nu, og jeg vil mere at jeg kan få afstand nok. Jeg har dog tænkt på om jeg skal købe gulvvarmeslanger med mindre diameter end 16 mm også ligge dem tættere for at sikre maksimal fordelt gulvvarme.
Bør det være muligt at udlufte gulvvarmeslangerne rum for rum og hvordan gøres dette (manuelt med luftskrue, som en radiator eller kan det være selvudluftende)?

mvh Erik

Hej Erik

Nu skal du være fremsynet, som jeg skrev før skal du have instaleret en blande sløjfe med pumpe, i stil med denne:

Gulvvarme (NeoTherm)

Det er nødvendigt med en sådan, da du vil have gulvarme i flere rum. Du bliver nødt il at finde et skab eller lignede et centralt sted, hvor du kan have teknikken siddende. Herfra kan hver slange styres og der er automatisk udlufter i hver manifold.
Hm, jeg er klar over at dette er en meget gammel tråd - men nu kom blandesløjfen lige op igen med Asps indlæg. Jeg forstår godt at en blandesløjfe er nødvendig, hvis man laver gulvvarme med varmefordelingsplader og trægulve (for at undgå høj fremløbstemperatur der ville kunne ødelægge gulvet). Men i et standard 8-12cm betongulv (der jo har stor varmefylde og rimelig varmeledningsevne) kan jeg ikke umiddelbart se problemet i at bruge fx fjernvarmen direkte - og således spare både pumpe og strøm til denne?!?
Velkommen på LDS til Gnyff
Man kan godt bruge fjernvarmen direkte, når man taler om betongulve og gulvtæpper eller fliser f.eks. Men det er en betingelse at slangerne bliver lagt på en måde så frem og retur hele tiden ligger skiftevis. Det nytter ikke noget at begynde med fremløb i det ene hjørne og slutte med retur i det andet. Så får du 50-60 grader gulv i start hjørnet og helt koldt i slut hjørnet.
Man lægger dem skiftevis ved at trække slangen dobbelt, og så begynde på midten. Derefter arbejder man sig udad i en dobbelt spiral med de 2 slanger.
Noget helt andet er at det så er umulig at lægge trægulv over betonen i fremtiden, idet man ikke har styr på gulvtemperaturen.
Men i badeværelser baggang o.lign. kan det da lade sig gøre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis