VVS, 11->12 cm kloakrør

Hej,

Jeg skal til at renoverer mit badeværelse og vil i den forbindelse gerne have byttet  rundt på placeringen af mit toilet og afløbet fra min vask. Jeg ønsker altså at få tilkoblet toilettet der hvor vasken førhen var tilkoblet, og så tilkoble afløb fra et spabad til det afløb hvor toilettet før var monteret. Jeg har blottet kloakrørene i henholdsvis gulv og væg og kan se at begge er omkring 11->12 cm i diameter - vil det være muligt at monterer toilettet på dette afløb (altså det som vasken har været tilsluttet til)? Skal afløb til SPAbad placeres i gulvplan?

mvh Lyngholm69
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis kloaken er delt op, i badevand og toilet kan du jo ikke sådan lige bytte rundt på tingene.
Så skal rørene flyttes med.

Spabadet kan godt tilsluttes afløbet i gulvet ja.


Hej

Jeg synes du skal få en aut. vvsinstallatør til at hjælpe dig da du nemt kan komme til at lave en uoprettelig fejl, og der kører mange retsager i forbindelse med hushandler p.g.a. uatoriseret arbejde.

Der skal f. eks etableres vandlås i forbindelse med spabadet og absolut ingen i forbindelse med toilettet.

Husk at gennemlæse By og Bygs Anvisning 200 grundigt i forbindelse med renoveringen da der er mange faldgruber.

Hej Orla,

Jeg har også tænkt mig at få en installatør på banen når jeg har bestemt mig for hvordan indretningen skal være. Mit spørgsmål er for at belyse de muligheder/frihedsgrader jeg har uden al kloakering skal brydes op. Hvis toilettet må/kan tilsluttes kloak fra håndvasken, der er et 110 mm stålrør, kan jeg jo placerer toilettet hvor håndvasken har stået, hvilket giver mig en løsning som jeg gerne vil benytte (giver plads til det SPAbad som jeg gerne vil have). Om alle omstændigheder skal gulvet op (gulvvarmen er uens, huset er fra 1972), så der skal en "rigtig" VVS'er på banen, når forberedelserne er færdige.

mvh Erik
Hej Koludabyg,

>Hvis kloaken er delt op, i badevand og toilet kan du jo ikke sådan lige bytte rundt på tingene.
>Så skal rørene flyttes med.

Hvordan kan dette undersøges uden den helt store udgravning?

mvh Erik
Kan ses i gennemløbsbrøndene hvis du hælder vand i røret, via feks. vandslange.

Den er sikkert delt op lige uden for huset i 2 brønde, en til regnvand / spildevand.
Og en til toilettet.
Annonce
OT: I mit hoved virker det forkert hvis man blander spildevand (eks. vand fra håndvask eller karbad, sammen med regnvand ??
Skrevet af StenKrog den 27-01-2009 20:15
OT: I mit hoved virker det forkert hvis man blander spildevand (eks. vand fra håndvask eller karbad, sammen med regnvand ??

Helt enig, det er ikke lovligt at føre gråt spildevand til regnvandsledningen.

Hvis du har et sepereret system, så føres tagnedløb til sin egen brønd, og sort og gråt spildevand føres sammen til den off. kloak

Venlig hilsen

Klaus
Skrevet af www.spotvvs.dk den 27-01-2009 20:46

Hvis du har et sepereret system, så føres tagnedløb til sin egen brønd, og sort og gråt spildevand føres sammen til den off. kloak


Ja, men hvem siger han har offentlig kloak ???
Nu er jeg ikke kloakmester, men uanset hvad vil jeg mene at spildevand samt toilet snask skal samme sted hen.. ret mig hvis jeg tager fejl
Nu er jeg ikke kloakmester, men uanset hvad vil jeg mene at spildevand samt toilet snask skal samme sted hen.. ret mig hvis jeg tager fejl
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis