Sauna selvbyg

Hej.
Jeg vil til at bygge en sauna i sommerhytten, Grunden til selvbyg er at jeg ikke kan få en "købedims" der passer i de må jeg har til rådighed.. Men er der noget jeg skal være særlig opmærksom på ??
El er ikke noget problem. Det bliver en el-ovn..
Vil gerne høre om nogen har erfaring..??

Mvh Jan J
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lige pillet min ned - kan give dig opbygningen heraf hvis det kan hjælpe dig. Der var forskallet pr. 30cm, herpå var der klammet vindpap op, 100mm glasuld i reglar skellet, dampspærre (alukraft - idag bruges en 0.2mm plastfolie) + beklædning af 16mm sporet krydsfiner. Færdig bum  Om der er noget du skal være særlig opmærksom på er jeg ikke den rette til at svare dig på (tænker mest på det nye Bygningsreglement). Saunaen jeg pillede ned blev etableret i 1973 - mine svigerforældre har fået bygget en tilsvarende i 2005 efter samme opskrift.

Forresten - hvis du mangler ovnen har jeg én MEGET billig til salg. Det er en Bacho anno 1973
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hejsa.

Vi går med planer om at lave nyt badeværelse og får i den forbindelse en "krog" som gerne skulle anvendes til sauna. Men det er ikke nemt at finde noget om det på nettet, hvis ikke man vil have en færdig pakke. Men jeg tænkt mig at tage en tur ned til Coma Denmark i Brabrand og Saunaovn.dk i Kolding og se deres udstillinger. De må jo også vide hvad der skal til og hvilke krav man skal overholde...

Jeg ved at min far i et af de (meget) gamle Gør det selv blade han har stående, har en komplet gennemgang men om den opbygning stadig opfylder kravene ved jeg så ikke... Men jeg har da tænkt mig lige at finde bladet frem og lure lidt i den ;)

Med venlig hilsen

Anders

Hej 

Der  skal bruges alukraft som dampspærre, da plastik vil smelte første gang du bruger den.

Ligeledes skal der anvendes gran som beklædning inde i saunaen da der bl.a. ikke svedes så meget harpiks ud her.

Som skrevet - jeg kender ikke reglerne omkring valg af materiale, men ligefrem smelte en 0.2mm plastfolie - det skal jeg se før jeg tror på det. Der er jo ikke flere 100 g. inde i saunaen, og i det omtalte byggeri fra 2005, har det ikke givet anledning til problemer at anvende en konventionel dampspærre af plast.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ikke at jeg skal tale dig fra en gammeldaws sauna, men har du læst lidt på de "nye" infrarøde ? Kan købes helt ned til 1 person, er billigere at købe og billigere i drift og skulle være væsentligt bedre for bevægelsesapparatet
Annonce
Hej
Ja følg Orla-s foreskrift, det er vigtig..
Tip.
Lav bænkene sådan at du kan trække den nederste bænk længere frem og så lægger den øverste ned bag ved den, så har du en ekstra stor liggeflade, hvis det skulle blive nødvendig. evt. til ekstra overnattende gæste.
Se forøvrigt Tylø sauna opbygning,eller bestil en brochure ved dem, da det er vigtig at udlufts ventiler bliver placeret rigtig, ellers
kan det blive brandfarligt.
Idag kan man få saunaer i Tyskland, hvor infrarød er indbygget, og det kunne jeg godt have tænkt mig,
for 4 år siden.

Med venlig hilsen

Søren
Man kan sandelig også få infrarøde sauner i DK det er bare at søge så vælter det frem, der er også flere motionscentre der har dem til brug som i et solcenter, så der er også mulighed for at prøve det af, flere af forhandlerne må jo også have en tilsluttet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis