overløb ved sø

Jeg har en sø på ca. 500 kvm hvor jeg skal have lavet en overlød i en siv brønd .

Nogle der har set billeder/tegninger på sådan noget ?
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Urup.

En sive brønd er i realiteten blot et hul i jorden, fyldt op med 2" sten og grus. Jeg tror bare ikke det vil hjælpe i dit tilfælde, du skal have dit overløb på et drænrør eller til en kloark. Jeg er dog i tvivl om du må koble dit overløb til det komunale kloark net.

V.h.  Håndværkeren

Dine muligheder for at lave et overløb afhænger meget af terrænforholdene du ligger i.

Hvis du ligger i et fordybning i terrænet, og det er en naturlig sø, er mulighederne ikke store for at kunne klare sig med en sivebrønd. Søens overflade betegner jo nærmest grundvandsstanden i det omgivende terræn.

Men i det hele taget at afvande fra 500 m2 via en sivebrønd, lyder lidt voldsomt. 100 mm regn er lig med 50 m3 + det som naturligt vil løbe til søen, som i værste fald kan komme på et par timer.

Det kunne være interessant med flere oplysninger.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej igen

Der er en membran i søen og det holder fint.
Når det som pt har regnet meget vil jeg gerne af med 100 mm af vandet og derfor have en overløb til en sivbrønd.
Kan jeg ikke bare grave en hul på 1m3 og føre en slange derover ???
Jeg ved nok at der kan gå nogle dagen inden vandet er trukket væk.
Det kommer helt og holdent an på undergrunden.
Hvis du holder til på en højtliggende sandbakke, er der ikke store besværligheder, men er det en lavtliggende lermark, går det mere trægt med at få vand til at synke.
Men stadig, hvis der kommer 50 m3 på 2 timer, rækker dit hul på 1m3 ikke langt.
Stadigvæk er det ikke nemt at klåge, når man ikke kender landskabet.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Skrevet af Urup den 29-01-2009 12:36
Jeg bor lang ude på landet så jeg har ingen kloak i miles omkreds

Men selv langt ude på landet er der drænrør i jorden, du skal bare have fat i en af dine naboer, de kan fortælle dig hvor det nærmeste dræn er gravet ned.
Håndværkeren du må da ikke bare koble dig på en drænrør.....ville nok også give problemer den dag det skal laves om og jeg mener jeg stadig skal gratis på..

For ca. 20 år siden købte min bror en gammel plantage på sydfyn, den ligger på et meget kuperet teræn og i den nederste del var der hvert efter år hele vinteren og frem til foråret en "sø" nede på marken. Så han gravede en temlig stor sø med en ø imidten, og overløbet fra søen satte han på det eksisterende drænsystem der var der.

Så hvorfor skulle du ikke kunne gøre det samme ?

Skrevet af Urup den 29-01-2009 22:37
Håndværkeren du må da ikke bare koble dig på en drænrør.....ville nok også give problemer den dag det skal laves om og jeg mener jeg stadig skal gratis på..

jo da selvfølgelig må du det, dræn som løber over din grund er din ejendom og også din vedligholdelse.

de er jo beregnet til at afvande din grund, og om vandet kommer fra overfladen og siver ned til dræn eller du laver et afløb fra din sø, eller vandet fra dine tagerender løber til det, kommer jo ud på et, vandet skal derned aligevel på den ene eller anden måde.

det enste du egentlig skal være opmærksom på er at dit afløb bliver udfør sådan at der ikke kan vælte en masse blade og skidt ned i drænet som kan stoppe det til.

og her til sidst, jeg fornemmer at du forveksler kloak og dræn (undskyld hvis jeg tager fejl)

så sagt i grove træk:

privat kloak/dræn afvander grunde, og løber ofte til en grøft, sø eller som sivedræn over en længere strækning.
og anvedes som længere ude på landet hvor mulighed for offentlig kloak ikke er økonomisk realistisk

kloak løber til samletank eller til offentligt opsamlings anlæg


mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

JEg har ingen dræn på min grund......så der er vel kun en sivbrønd ellers en grøft der kan hjælpe
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis