Mursten smuldrer

Nogen der har erfaringer med dette? I min kælder er der et par steder mursten i indervægge der smuldrer ved berøring. Hvad gør man her? Skifter de omtalte sten? Huset er fra sidst i 1800 tallet og der ER fugt i kælderen, går udfra problemet stammer herfra? - Matt

<p>"<strong>DIY or DIE!</strong>"</p>
Nogen der har erfaringer med dette? I min kælder... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Matt.

Jeg tror du roder lidt rundt i det med de bærende bjælker i dit hus.

Normalt ligge de bærende bjælker på tværs af husets længderetning, d.v.s. de mure der følger længde retningen i huset kan være bærende.

Det kommer noget an på jordbundsforholdene. Er det flydesand, er det nok noget voveligt, men er det tørt ler, der ikke har været gravet i i årtier, går det bedre.
Du kunne jo tage noget af trykket udefra af, ved, f.eks. at grave 1 meter af hele vejen rundt udvendigt, og fjerne det.
Jeg ville nok rådføre mig med folk, der ved mere om sagerne, men min vurdering er at så længe man ikke går under fundament, og samtidig tager noget af jordtrykket udefra væk, ville jeg ikke have betænkeligheder. Jeg ville undgå at tage hele kældergulvet på en gang, men kun rum for rum.

Med venlig hilsen
ktm

 

1 meter af udefra, så er vi ca. i fundaments dybde (kælderen er 1,75 høj, 75-100cm ca er over jorden) så den går næppe at fjerne det hele vejen rundt..

<p>"<strong>DIY or DIE!</strong>"</p>
OK, det meldte historien vist ikke noget om. Men så er det jo overflødigt at tænke på først.

Med venlig hilsen
ktm

 

ktm, historien behøver jo heller ikke indeholde alle informationer der ikke nødvendigvis er relevante :-)

Men altså, hvis bærende vægge kun er dem der ligger på tværs og støtter under flere bjælker, så har jeg kun én bærende væg i kælderen, ca. 12 meter lang midt under huset, med understøtning på hver side med 6x6 stolpe (der støtter ned på en 6x6 der holder flere horizontale stolper) under hver eneste bjælke burde det jo sådan set være muligt at fjerne alle indervægge i kælderen på samme tid. og det ville altså gøre projektet en del nemmere og hurtigere da jeg så kan få kloak lagt rigtigt med det samme fremfor at skulle have VVS'eren (tralalala) ud hver gang jeg er færdig med ét rum.

Når jeg murer en ny væg op i kælderen (af Leca blokke) er vi så ude i at det ligesom med understøbning af fundament er bedst at bruge ekspanderende mørtel til fugen mellem leca og bjælke? Så jeg kommer så tæt på den samme væg højde som muligt (for at undgå sætningsskader)

Og bare rolig, jeg tager ikke jeres ord for noget som sådan, kunne aldrig finde på at fjerne en bærende væg bare fordi en på LDS sagde det var okay :-) Men derimod med så stort et LDS projekt her, så er det lagt nemmere at finde hjælpen herinde - lave en plan og herefter få den 'godkendt' og gennemgået af professionelle (også et forsikringsspørgsmål jo)

Og ja, jeg ved godt dette måske ikke umiddelbart er et LDS projekt, men i stedet noget der skal gøres proff. Men så længe alt er planlagt ned til mindste detalje og der er proff'er med som rådgivere hele vejen - så kan en Abe med ti tommelfingre lave det fysiske arbejde..

- Aben med ti tommelfingre..

<p>"<strong>DIY or DIE!</strong>"</p>
Annonce
Du kan sagtens selv lægge dine kloakrør, i samråd med VVSeren, der skal godkende og anmelde. Det er ulig nemmere selv at gøre det som projektet skrider frem, frem for hele tiden at vente på ham, hver gang en smule skal lægges. lad evt. VVSfyren sætte gulvafløbene. Det samme med elektrikeren.
Alt slavearbejdet, kræver ikke den store, udvidere rumskippereksamen, men det skal selvfølgelig udføres efter anvisning for den ansvarlige mester. Sådan er alt her i hytten lavet, lige på nær enkelte særlig delikate sager, hvor jeg erkender min manglende fagkundskab. Jeg fik endda et rosende ord med på vejen af ingeniøren fra kommunen, da han besigtige mine kloaker!! va ba???

Jeg synes da i allerhøjeste grad, det er et LDS-projekt, som jeg har set andre udføre.
Det med ekspanderende mørtel, har jeg ikke noget kendskab til, men det lyder MEGET interessant.
Men ellers lyder det som den måde, jeg ville gribe sagerne an på, men jeg er altid forsigtig med at foreslå alt for "livlige" løsninger, når ikke det er mig selv, der skal forstå arbejdet.

Med venlig hilsen
ktm

 

ktm,

En anden ting er, bare mig eller synes man alt er billigt når man tænker "kælder renovering"?

Indtil videre er jeg oppe på 240.000 i materialer.. suk!
(Ydermursisolering, dræn, beton, armering, gulvvarme, badeværelse, nye indervægge, vinduer, fliser)

<p>"<strong>DIY or DIE!</strong>"</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis