Fjerne alger på facade træværl

Hej

Vores facade er beklædt med træværk, der er hvidfarvet.

Vi vil vente med at behandle med træbeskyttelse/-maling omkring foråret, når der vil blive tørt.

¨_Men træværket er meget beskidt og der er nogle grænne belægning/lger... Hvordan kan man rense det? Hvordan skal j fjerne algerne?

Har ikke adgang til en højtryksspuler.....


kh. hilsen Mr. GDS 0
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan købe et alge fjerningsmiddel ved din lokale farvehandler, smør det på med en børste med nogle syntetiske hår og ellers lade det virke en ½ times tid og så skylle det af med f.eks en haveslange og skruppe med en stiv kost...
Men de vil komme igen på et tidspunkt. Siden du omtaler ligger formentlig mod nord, eller du har nogle træer i området.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
mrGDS0,

Har lige selv været i gang, men har 30 meter 2 meter højt plankeværk så jeg valgte højtryksspuleren.

Men mener nu der er noget med en rodalon og vand blanding på 1/1 som du kan sprøjte på, og efter et stykke tid (om det så er en time efter, eller 2 uger efter ved jeg ikke) spule af med vandslangen... Ingen behov for at skrubbe der..

<p>"<strong>DIY or DIE!</strong>"</p>
Skrevet af mrGDS0 den 26-01-2009 08:33
Takker for svaret

Er der ikke noget der hedder Rodalon...

Min nabos træ er cirka 6-7 m væk og skellet 2-3 meter... Men fliserne har noget grønd belægning med lidt mos tror j....


Jo... Du kan også bruge Rodalon... Men tror nu nok det andet virker bedre/mere forebyggende, da det jo er speciel fremstillet til lige netop den slags og indeholder lidt ekstra kemikalier...
Det koster vidst ikke så mange håndører...

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 

BN Almo afrens fra Jem&Fix er udmærket og billigt, både brugt det til fliser og tagpap. Blandes med vand, påføres med eg kost el. bilbørste, skylles af med vandslange eller vent til det regner af.

mvh

Morten


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Takker allesammen

Morten alias BOFH - billige løsninger kan vi lidt. Kan produktet også anvendes til træværk?


kh. hilsen Mr. GDS 0
mrGDS0,

Ja, du kan bruge det til f.eks. murværk, fliser eller træværk.. og koster en 50-60 kr per liter hvis jeg ikke husker helt forkert.

<p>"<strong>DIY or DIE!</strong>"</p>

De fleste algefjernere har det samme aktive stof - dét, der er i Rodalon.

Rodalon fås af og til i Netto til god pris.
Rodalon fås i to styrke - Inde (10%) og Ude (50%). Køb Ude, hvor du får mest for pengene.

Skal bruges i 1% aktiv stof:
Rodalon inde skal blandes som 10% (1 ltr i 9 ltr vand)
Rodalon Ude skal blandes som 2% ( 2 dl i ca 10 ltr vand)

Lad det sidde i ½ til 1 hel time, skyl ned og fjern belægningen med en stiv kost / stål børste.

Påfør eventuel et nyt lag, og lad det sidde - det virker forebyggende.

Ovenstående gælder for alle tilsvarende typer algerens/desinfektion/rengøring.

Hilsner

Skrevet af NielDJ på 27 jan 2009 22:06

De fleste algefjernere har det samme aktive stof - dét, der er i Rodalon.

Rodalon fås af og til i Netto til god pris.
Rodalon fås i to styrke - Inde (10%) og Ude (50%). Køb Ude, hvor du får mest for pengene.

Skal bruges i 1% aktiv stof:
Rodalon inde skal blandes som 10% (1 ltr i 9 ltr vand)
Rodalon Ude skal blandes som 2% ( 2 dl i ca 10 ltr vand)

Lad det sidde i ½ til 1 hel time, skyl ned og fjern belægningen med en stiv kost / stål børste.

Påfør eventuel et nyt lag, og lad det sidde - det virker forebyggende.

Ovenstående gælder for alle tilsvarende typer algerens/desinfektion/rengøring.

Hilsner

Hey, der fik du lige vækket gnieren i mig, så undskyld jeg lige "spammer" tråden :-)

Rodalon ude indeholder altså intet som ikke er i inde udgaven ?  det er kun et spørgsmål om koncentration ?

for i såfald kan man jo ligesågodt køb den udendørs til indedørsbrug og så bare fortynde lidt mere, troede bare at den indeholdt nogle fungosider som ikke er sunde at bruge indendørs..



Jf. sikkerhedsdatabladene for Rodalon til hhv inden- og udendørs brug indeholder de samme stoffer. Forskellen synes at være, at udeversionen er 10% mens indeversionen er 5% opløsning. Men der findes evt. også industriversioner med stærkere opløsning.
 
Husk at tilsætning af 2g soda og 2g trinatriumfosfat pr. liter vand reducerer rodalons korroderende virkning på jern og aluminium og forbedrer den desinficerende egenskab.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også