Drejebænk ?

Hej Alle eksperter !
jeg har lige købt en lille gammel drejebænk, og kunne godt tænke mig at vide hvad det er for en.
Er der nogen som har en anelse ?
der er også en masse ting med som vi ikke aner hvad er til, hvis det overhovedet er noget som hører til. 
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, hvor er den fin.

Jeg håber, Lynæs ser tråden. Han er ukåret Fynsmester i gamle drejebænke.

Kan I ikke tage et nærbillede af tilbehøret? På afstand ligner det ikke lige drejestål, men et lidt tydeligere billede vil sikkert bringe jer nærmere et svar.

Tillykke med den. Når vi engang går på pension og køber et nedlagt landbrug med egen havn, vil vi også have et værksted med en masse dejlige maskiner.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Jeg er nu ikke mester i gamle drejebænke, der er en her på forum, som ihvertfald ved en del mere end mig. Jeg ved ikke hvad det er for en, men hvis tilbehøret er den kasse, som står under bænken, så er det spændebøs i forskellige størrelser. Hvis trekloen skrues af, så passer bøssene i akselenden, og aksler i de størrelser bøssene har kan spændes fast, der skal være en bolt, som passer i bøssene og som når igennem gennemboringen og spændes her, så vil konussen strammes og tingene sidder fast, velegnet til masseproduktion, og så skulle det gerne løbe, hvad det ikke er sikkert det gør i trekloen.( centrerpatronen)

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det var ligegodt pudsigt, idet jeg også har fået fat i en nøjagtig magen til. Men manfler desværre en pinol. Jeg kan jo nok ikke købe en, så hvis der er en der kunne foreslå en løsning vill ejg blive meget glad, jeg kan se at der også mangler en på din.

Hilsen
Allan
det ville nok hjælpe med et nærbillede eller 2, så man ku' se hvad det var, måske bruges spændebøssene også her.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Grunden til min aktivitet vedr. drejbænke er en snarlig overgang til pensionisttilværelsen, og så ville jeg gerne ha' en hjemme til den tid. Den første (kineser) var for ringe, nummer to ( sr-80 ) var for lille, den jeg har nu, har en passende størrelse, men da jeg også elsker at handle, ved man aldrig rigtigt, men det bud jeg har fået, var godt nok for lidt.
Har lige lavet en spændetang til overfræsere, så de kan bruges på min lille combimaskine.

Jeg tror et af håndtagene er til lyn spænding/løsning af spændepatroner (materialeskift), det hele er manuelt ingen tilspænding, den ville måske være egnet at fremstille dyser i kobber til Co2 svejsere, eller lign. Men kan dog nok bruges til andre småting.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Til Lynæs
det ser flot ud det du har lavet. jeg er jo på herrens mark, ang. viden om dreje ting, men min far hjælper mig, han ved en del. men han kom også til kort ang. det som var med. han mener at det er til specielle opgaver.

her er et par billeder mere. det skal lige siges her at jeg ikke er maskinarbejder, men arbejder med undervandsrobotter(ROV), hvor alt er volsomt dyrt og jeg vil gerne selv lave nogen ting end at gøre Amerikanerne mere rige.
der fulgte en masse ting med som jeg nok ikke får brug for.

TIL Allan

det der er på billedet er ekstra.hvis du ser noget du kunne bruge, og jeg skal af med det kan vi finde ud af noget.

jeg tror at den pinol som sidder i, på det ene billede kan jeg lave om så den passer på maskinen.

I betragtning af udstyret, må den ha' været brugt til at fremstille serier af det samme og gem nu udstyret, til du har lidt erfaring med den.
Den ekstra maskine kunne egne sig til trædrejebænk, dejlig stiv konstrution.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Hej Freddy

Det er da en fin lille drejebænk du der har skaffet dig.

Kassen med tilbehør underneden indeholder "spændetænger" som er en fantastisk stabil måde at holde på emnerne i stedet for med trekloen.

Det kræver blot at emnet passer i den valgte spændetang.

Først tager du trekloen af, så skulle spændetængerne gerne passe direkte ind i spindeldokkens åbning. Derefter tager du omløberen (det er den ring der ligger øverst på pladen), med den spænder du spændetangen omkring emnet.

Der skal til dette system ikke bruges andet.

Med hensyn til pinol er det ikke så vanskeligt. Jeg er sikker på at det en ganske almindelig standard pinol - sikkert morsekonus 1 - evt. 2, som kan købes for små penge i enhver maskinforretning/værktøjsforhandler.

God fornøjelse med drejningen.

m.v.h. Finn


<p>Jesper</p>
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis