Fugt fra skorsten.

I vores hus fra ´69, har jeg bryggers op ad stuen og nu hvor der er gået noget tid, er der et enkelt sted kommet noget fugt af en art gennem muren. Antageligt fra skorstenen, som vores fyr er tilkoblet, som er lige på den anden side af væggen i bryggerset.

Skal siges at væggen er af mursten med pudslag.

Hvad er jeres erfaringer med dette og hvad skal til for at stoppe det og sikre at det ikke udvikler sig på hele pudslaget???


Planlægning er den halve løsning :-))

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu skriver du ikke noget om hvilken type fyr du har stående i Bryggerset, men er det et olie fyr så sker der det, især på denne årstid at skorstenen bliver kold hver gang dit fyr stopper. Det giver kondens på indesiden af din skorsten, der trækker ned igennem stenene. Den bedste løsning er at få muret en Isokern i skorstenen, det vil også give dig en bedre fyrrings økonomi.

 

V.h.  Håndværkeren

Men sådan nogle fugtudtrækninger vil garanteret stadig være der selv om der kommer en isokern i - ikke nye men de gamle. Når man maler hen over kan du stadig se plamagerne. Jeg satte et stålrør i vores skorsten og med granulat i hulrummet mellem sten og rør, men plamgerne på skorstenen valgte jeg at bruge vandglas hen over og så herefter male og det har holdt nu i små 2 år.
Javel Anders, og hvad siger så lige din Skorstens Fejer til din løsning ???

Det er lige præcis et oliefyr der er.

Ved nærmere efterforskning kom jeg i tanke om at der også var skjolder da vi renoverede huset ved køb af samme.

Det er da helt klart det der sker.

Når nu jeg har monteret sådan en Isokern, hvordan og med hvad skal jeg så behandle væggene???

P.s. Konen sagde at jeg skulle få en ekspert ud at kigge på det, hvortil jeg svarede: Bare rolig, de rigtige eksperter er på www.lds.dk .


Planlægning er den halve løsning :-))

Hej Carlo

Kan du oplyse lidt mere om dit fyr og hvad der evt, mere er koblet på din skorsten.

Og så hvordan ser det fugt ud

Et billed kan i 85% af tilfældenede hjælpe

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce

Jeg vil anbefale dig at kontakte din Skorsten fejer mester, han kan fortælle dig helt nøjagtigt hvad der er bedst i dit tilfælde. Og for at indsætte sådan en Isokern skal der noget specielt løftegrej til, da den monteres oppe fra og ned i sektioner.

Da jeg for et par år siden skulle vælge imellem at få en stålskorsten eller en isokern fik jeg en pris af skorstens fejeren der også kan den slags. Nu skal det lige tilføjes at piben var fjernet så den skulle bygges op igen også. Men da blev prisen 11.500,00 Kr.

Hos mig var det dog bedre med en ny stål skorsten da den gamle stod i enden af huset og jeg bruger brænde ovn til at opvarme hele huset med, (95. 2m) så jeg kunne få ovnen længere ind i husets centrum ved at montere en stål skorsten på 7 m.

Hej Carlo

Jeg syntes at du skulle starte med at kravle op på loftet, og checke om skorstenen er isoleret med f.eks.
glasuld. Er den ikke det, er det sikkert herfra vandet / fugten kommer, idet der heroppe dannes kondens på indersiden af skorstenen p.g.a. temp. forskellen. Jo mere isolering - jo mindre fugt.
M.h.t. fugtudtrængning eller endnu værre udtrængning af løbesod, kan man forhindre de grimme pletter
i at genopstå, ved at købe en rulle ( navnet glemt for mange år siden ) hos farvehandleren - en art papir på den ene side og en slags tynd sølvpapir på den anden, som man tapetserer op på væggen.

<p><strong><em>Fox</em></strong></p> <p>&#160;</p>

Tak for det. Jeg prøver lige at kravle på loftet imorgen.

Så er spørgsmålet bare om man kan sætte væv op på den nævnte rulle.

Hvis det er løbesod/fugt, hvad skal man da prime/behandle pudslaget med???

 


Planlægning er den halve løsning :-))

Hej Fox og Carlo.

Det kaldes Allucraft og er egentligt beregnet til at være en dampspærre ved isolering. Og koster en halv bondegård.

Det vil nok hjælpe lidt at isolere skorstenen på lofts delen, det vil dog ikke stoppe fugten helt. For problemet ligger i at et oliefyr lukker for trækken i skorsten lige så snart det stopper, der vil normalt altid være en naturlig opadgående luft i en skorsten ved alle andre former for fyring, men olie og andre mekaniske fyr lukker for luften til kedlen lige så snart selve brænderen stopper. Det gør de for at kedlen ikke skal blive for hurtigt nedkølet. Ved at anvende en Isokern formindskes den overflade som skal opvarmes i skorstenen og på grund af den isolerings evne holder den længere på varmen så der ikke trækker kold luft ned i skorstenen oppe fra.

Princippet kan laves med en balon, pust den op inde i stuen og læg den i fryseren, efter et par minutter er den krympet en del når du tager den op, det vil sige luftfylden er blevet mindre. Det sammer er det der sker i en uisoleret skorsten, når den varme luft/røggas stopper falder temperaturen meget og trækker kold luft ned i skorstene.

Er der nogen der ved om dette kun gælder for olie fyr? Vi har et gas fyr, og har også en del grimme plamager ved foden af den skorsten (nede i kælderen, så kunne også være fugt nedefra, men mindre sandsynligt da skorstenen er i midten af rummet, og ikke op mod nogen ydervægge).

Det er "et eller andet rør" placeret inde i den gamle murede skorsten, som går fra kælder gennem stue og første sal, gennem loftet. Skorstenen er ikke isoleret på loftet, det kan jeg jo gøre, men der stikker stadig 1m gennem taget, som jeg jo ikke kan isolere.

Mvh You Can Do It!

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også