afdækning af eltavle

sidder og kikker på tilstands rapporten på det hus jeg er ved og købe. og undre mig over en af fejlen

afdækning af eltavle mangler og det er en k3

kikker man så i vejledningen
k3
kritiske skader der medføre skade på andre bygnings dele

hvordan er det lige at en afdækning kan skade andre bygnings dele?
eltarvlen sidder i øverigt i et u udnødigt loftrum.

 do it youselv

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja forstå det hvem som kan - vores tavle sidder uafdækket i en muret garage lige ved siden af stikkene til vand og fjernvarme, men den del var der dog ikke anmærkninger på

Kender en der skulle sælge - hun fik en k3 fordi der var rester af maling på en arbejdsplade i et bryggers?

mvh
Morten

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det største problem er at din måske kommende Ejerskifterapport nok ikke dækker dine elinstallationer da der lige pludselig er en anmærkning omkring dem, og jp det er set før.

Men ellers en ret mærkelig K3 og forstår ikke hvorfor sælger ikke bare udbedre det, så er problemmet løst.

Et par vi kender havde en anmærkning på en stikkontakt hvor kablet ikke var ordentligt aflastet, ikek noget de lagde mærke til, da jeg så begyndte at kigge lidt nærmere på deres inst. fandt vi ud af at den var ulovlig fra ende til anden. Ejerskifte forsikringen har så på bagrund af den fundne stikk. sagt at de ikke vil dække noget som helst på el inst. på trods af at der kun var den lille anmærkning, så nu skal de rettens vej for at få penge af den tidligere ejer som har lavet arbejdet.

El-installationerne er sjældent bemærket i tilstandsrapporter da det kun er hvad den tilsynsførende umiddelbart kan se af fejl på installationen der kommer med i rapporten - dvs. afdækninger der mangler og kontakter der hænger ud af væggen.
Men hvis der mangler afdækning af tavlen kan det umiddelbart ikke føre skade på resten af bygningen, men der er til gengæld mulighed for direkte berøring af de spændingsførende dele, hvilket er direkte livsfarligt, så det lyder da meget fornuftigt at denne mangel bliver takseret som en K3'er.
Skrevet af steinaa den 25-01-2009 00:26
El-installationerne er sjældent bemærket i tilstandsrapporter da det kun er hvad den tilsynsførende umiddelbart kan se af fejl på installationen der kommer med i rapporten - dvs. afdækninger der mangler og kontakter der hænger ud af væggen.
Men hvis der mangler afdækning af tavlen kan det umiddelbart ikke føre skade på resten af bygningen, men der er til gengæld mulighed for direkte berøring af de spændingsførende dele, hvilket er direkte livsfarligt, så det lyder da meget fornuftigt at denne mangel bliver takseret som en K3'er.

 ja de kan jo ikke se hvordan intalationen er inde i væggen.

man skal da vist være godt udheldig hvis man få strøm af en tavle. der er jo ikke nogen direkte steder du kan få fingerne i og få strøm. hvis tavlen ellers er lavet ordenlig.  selvfølgelig har du en skrue trækker eller nøgle kan det nok lade sig gøre.

og i det her tilfælde skal man ud igemmen en mindre lem for og komme ud på loftet hvor tavlen sidder.

 do it youselv

Hvis tavlen er lavet "ordentligt" så er der også et dæksel på der kapsler alle de spændingsførende dele inde - det mangler - derfor en K3'er.
At den sidder på loftet er uden betydning - jeg kan jo heller ikke undskylde mine dårlige bremser på bilen med at så længe der ikke er nogen foran bilen er det ikke farligt...
kan godt følge dig. man kan i øverigt undre sig over hvorfor man ikke har sat en afdækning på. se ud til og være en nyere tavle. med autmatsikringer. og digital elmåler.
undre mig bare det var en k3 med den beskrivelse en k3 har.
vel det koster ikke mange basse øre og sætte en afdækning på. så ikke det store problem.

 do it youselv

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også