Varmeflytning - Onkel Harald

Er der nogen herinde der har prøvet varmeflytnings-systemet fra Onkel Harald? Er selvfølgelig klar over at man får hvad man betaler for, men hvis jeg kan nøjes med ca. 1700.- i stedet for 5000.-

Jeg skal have flyttet luften fra stue op til 1. sal, til 2 gerne 3 rum.

 

Christian

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
både ja og nej... Systemet bruger glatte plastrør som transporterer lyd rigtig godt i forhold til fx. spirorør. Men der er så til gengæld mindre luftmodstand i plastrørene end i spirorørene. Personligt ville jeg gå efter et system med spirorør, for forskellen i luftmodstanden er ikke "larmen" værd. Du må ikke hænge mig op på det men jeg mener at et sådan system ligger omkring 3000,-

Men hvis du skal bruge til 3 rum, så køb en 3-rums pakke med det samme. Det er noget billigere end at købe de ekstra dele løst.
Dukas varmeflytning er med spiro. Men vent med at købe til de er på tilbud - der er temmelig meget at spare. Og de kommer nok på tilbud et par gange mere rundt omkring inden foråret.

I sidste halvår har de været på tilbud til skiftevis 2499,- og 2999,- hvor jeg arbejder (3 rums løsning fra duka) Og det er temmelig billigt. Men styringerne er til gengæld ret dyre.
Hvorfor køber du ikke vare en kanalventilator og de spiorør, osv du skal bruge i stedet for at købe en færdig pakke, jeg er sikker på det bliver den billigste og bedste løsning

Venli hilsen

Klaus
Duka ventilation er din ven til varmeflytning og andet der har meget ventilation at gøre..

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Lige et par ekstra spørgsmål:

Hvilken størrelse rør skal jeg gå efter? Kan se at de fleste systemer er med 100 mm, men har læst nogen der anbefalede 160mm

Skal rørerene hænges op?, jeg tænker især på loftet, må de ligge løst på loftet eller skal de hæves over pladerne med nogle ophæng?

 

Christian

Jeg mener at de nævnte systemer de snakker om kører med et 125 mm på indsugningssiden frem til ventilatoren. Herefter går den ned til 100 mm på udblæsningen. Du skal huske at have kanalventilator plus en lyddæmper på hver side. Deruover skal du huske at have to "gummi" tilslutninger som sættes på ventilatoren og herefter kobles på rørene - den optager de svingninger der kan forekomme. Jeg hængte mine spirorør op med hulbånd og satte der hvor de greb om rørene, noget klæbende tykt materiale. Derudover tapede jeg alle rørsamling med det her specielle "grå" tape de plejer at bruge. Og husk samtidig at isoler omkring rørene.
Jeg havde helt klart ventet til der kom et tilbud - så er alle stumperne med og prisen på omkring de 3000 er den du skal gå efter. Du glemmer garanteret et eller andet når du køber løsdele og prisen bliver ganrateret det samme eller dyrere hvis du går i røveri Bauhaus. Oppe på loftet kan du købe de her ophæng man bruger på væggen hvor man skruer dem fast og så lægger røret ned i den u-udskæring de har og skruer det fast hertil. Havde ikke lagt dem løst.
Hej - interessant diskussion

Kan nogen fortælle om dette med varmegenbrug med alm. ord?


kh. hilsen Mr. GDS 0
Skrevet af mrGDS0 den 25-01-2009 20:11
Hej - interessant diskussion

Kan nogen fortælle om dette med varmegenbrug med alm. ord?


Dette er om varmeflytning. Dvs. at du tager at flytte varmluft fra et varmt rum (brændeovn) til et koldt rum.

Varme genbrug er det der normalt bliver kaldt genveks.
Der har du udsugning fra alle rum (eller næsten ), og det går i en varmeveksler, der så varmer luft der kommer ude fra og bliver ledt rundt i huset.

Det kan godt være at du mener noget andet med varmegenbrug, men så bare sig til.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis