Skjulte kobberrør

Hej, er ny her på sitet. I oktober 2007 delte vi en stue op i to værelser. En gammel radiator skulle pilles ned og to nye sættes op. Vi fik et vvs firma til at klare opgaven. Afgangsrørerne fra radiatorerne mødes et centralt sted. På dette sted blev der lavet en samling med en muffe. Er det lovligt at muffesamle kobberrør der er støbt ind i en væg?? Vi har fjernvarme. Huset er fra 1997. Mvh. Peter
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg vil sige at hvis det er en skjult samling skal den være loddet..evt slagloddet ...hvis det er en synlig samling kan man godt muffe den. Kan man se muffen ??
Hej igen, muffen er skjult inde i væggen som så er blevet pudset op - så muffen er absolut ikke synlig og ikke tilgængelig. Jeg har fundet ud af, at konstruktionen ikke er OK, men hva´ fanden skal man gøre nu?? Hvad er årsagen til det er ulovligt?? Hvad med holdbarheden contra lodning?? Det er jo ikke så mange år siden at man brugte muffesamlinger overalt. VVS firmaet var nogle rigtige klamphuggere og jeg fortryder inderligt situationen. Jeg er desuden næsten sikker på, at de ikke var autoriserede. SKal jeg kontakte Århsu Kommunale Værker og spørge dem til råds eller hva´? Jeg er villig til at gøre meget for at undgå en "katastrofe" om nogle år. Hvis uheldet sker og muffen bliver utæt så bliver der sikkert ballade med forsikringen pga. konstruktionen.

Ser frem til at høre mere.

Mvh. Peter
Når du siger muffe mener du vel en conex-muffe ??..altså et stykke kompressions-fitting ?
Sagen har ikke noget med ÅKV at gøre når det er inde på dit eget anlæg dvs efter fjernvarmemåleren.
Jeg ved rent faktisk ikke om det er ulovligt at anvende kompressionsfittings ved reparationsarbejde og ombygning men det er bestemt ikke klogt når man kan lodde det sammen.
Du kan jo vælge at grave dig ind til den muffe ( hvis det altså er en kompressionsfitting og ikke en lodde-muffe) og få det lavet ordentligt; så kan du sove roligt igen :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis