Søgang og diesel

Det er vist ikke noget nyt, at der kan være problemer med dieselmotorer,
når der er megen slingerage. Det er ikke rart, når motoren pludselig stopper
uden varsel, især fordi det tit sker, når det er mest ubelejligt. I en tysk
nyhedsgruppe har man i efteråret diskuteret emnet, og der er
almindelig enighed om, at det i de fleste tilfælde skyldes, at dieselolien
skummer eller at bundfald bliver løsnet eller begge dele. Men der er en
løsning. Jeg gengiver her et af indlægene:

Nach meiner Meinung und auch meiner Erfahrung kommt es zum Motorausfall bei
Seegang fast immer durch aufgewühlten Dreck im Tank. Aber dieses Problem ist
beim Motorboot wie auch beim Segler ganz leicht zu verhindern. Auch bei
Schäumen von Diesel ist die Methode sicher.
Man installiert einen sogenannten Catchtank mit einem Inhalt zwischen 2 -
10 Liter je nach Motorisierung. Der Tank erhält zwei Leitungen zum Haupttank
( unten Zufluss, oben Entlüftung ) , somit ist er immer voll ( ohne Luft ) .
Auf einer Höhe c.a. 70% wird die Förderpumpe der Maschine angeschlossen. Der
Rücklauf der Einspritzpumpe geht zum Haupttank. Dieses Prinzip gibt es im
Motorsport seit Jahren und hat sich bewährt.

Tysk er et svært sprog, men der står sådan nogenlunde, at for at undgå
problemerne med opslemmet bundfald og skummende dieselolie, kan man under
sin tank installere en lille tank (2-10 liter) . Den skal have 2
forbindelser til hovedtanken (forneden tilgang, foroven udluftning). Den er
altid hel fuld af dieselolie uden luft og derfra fødes motoren, men returløb
går til hovedtanken. Princippet er i år (1999) afprøvet i motorsport og det
virker.

Om der er andre metoder til at undgå skummende dieselolie, ved jeg ikke,
men nogen kan måske lade være med at bruge motoren i søgang. Derimod er der
måske en måde til ihvert fald at mindske slamdannelsen. Et firma, der sælger
et tilsætningsmiddel, hævder, at olien begynder at ældes, så snart den har
forladt raffinaderiet. Det er selvfølgelig rigtig nok, men allerede efter et
halvt år eller mindre, hævder de, begynder der at dannes klumper af
forskellige stoffer og grunden til besværlighederne er lagt. Det skulle
selvfølgelig kunne undgås ved at komme deres tilsætningsmiddel i tanken, men
det vil olieselskaberne nok ikke skrive under på. Jeg tror nok, at nogle
fylder tanken helt op, når båden lægges op for vinteren, ud fra den
formening, at man derved undgår kondensvand. Men olien bliver derved tit et
halvt år gammel eller mere, og hvis der er noget om snakken, er det måske
her besværlighederne startes. Måske fik man færre problemer, hvis man i
stedet tømte tanken om efteråret og tappede den for vand før sæsonstarten.
Og så fyldte frisk brændstof på tanken.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan det være rigtigt, at den lille tank skal monteres UNDER den
store? Når jeg, en sjælden gang, tænker lidt, vil jeg mene at den store
lagertank skal ligge under den lille. Før man forlader havnen pumper man ren
diesel fra den store tank og op i den lille tank. Når man er kommet i havn
og har fortøjet, så dumper man indholdet af den lille tank ned i den store
osv.

Mvh.

Gunnar

Hej Gunnar!

Jeg indrømmer straks, at jeg ikke ved andet, end det der er refereret. Men
fidusen ved at have den lille tank nederst og føde motoren fra den, er jo at
den altid er fuld og derfor ikke skummer. Og så passer den sig selv, man
skal ikke huske at pumpe noget op eller ned.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Det kunne lyde som om den første løsning med den lille tank
nederst er god til at forhindre skum-blandet olie i at nå
frem til maskinen, mens den anden med den lille tank øverst
er god til at forhindre rust og skidt i at komme frem til
pumpen, omend det kun virker hvis man går i havn hver nat ?

De tilfælde hvor jeg har set en lille tank (en såkaldt
dagtank) placeret højt, så den har naturligt fremløb til
motoren, og den store tank placeret lavt (d.v.s. under
højtrykpumpens niveau) af hensyn til vægtfordelingen, har
det været for at sikre et permanent og tyngdekraftsmæssigt
tryk på olien frem til højtrykspumpen.
Det reducerer luftproblemer (men ikke skum-problemer) og man
undgår afhængighed af en konstant løbende elpumpe der kan
bryde sammen af forskellige grunde. Man har en manuel (læs:
meget driftsikker) pumpe til at overføre olien fra den lave
tank til dagtanken. Man kan evt af behagelighedsgrunde
supplere med en elpumpe, så man slipper for at bruge armen.

--
Peter S/Y Anicula
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis