Det er vist ikke noget nyt, at der kan være problemer med dieselmotorer,
når der er megen slingerage. Det er ikke rart, når motoren pludselig stopper
uden varsel, især fordi det tit sker, når det er mest ubelejligt. I en tysk
nyhedsgruppe har man i efteråret diskuteret emnet, og der er
almindelig enighed om, at det i de fleste tilfælde skyldes, at dieselolien
skummer eller at bundfald bliver løsnet eller begge dele. Men der er en
løsning. Jeg gengiver her et af indlægene:
Nach meiner Meinung und auch meiner Erfahrung kommt es zum Motorausfall bei
Seegang fast immer durch aufgewühlten Dreck im Tank. Aber dieses Problem ist
beim Motorboot wie auch beim Segler ganz leicht zu verhindern. Auch bei
Schäumen von Diesel ist die Methode sicher.
Man installiert einen sogenannten Catchtank mit einem Inhalt zwischen 2 -
10 Liter je nach Motorisierung. Der Tank erhält zwei Leitungen zum Haupttank
( unten Zufluss, oben Entlüftung ) , somit ist er immer voll ( ohne Luft ) .
Auf einer Höhe c.a. 70% wird die Förderpumpe der Maschine angeschlossen. Der
Rücklauf der Einspritzpumpe geht zum Haupttank. Dieses Prinzip gibt es im
Motorsport seit Jahren und hat sich bewährt.
Tysk er et svært sprog, men der står sådan nogenlunde, at for at undgå
problemerne med opslemmet bundfald og skummende dieselolie, kan man under
sin tank installere en lille tank (2-10 liter) . Den skal have 2
forbindelser til hovedtanken (forneden tilgang, foroven udluftning). Den er
altid hel fuld af dieselolie uden luft og derfra fødes motoren, men returløb
går til hovedtanken. Princippet er i år (1999) afprøvet i motorsport og det
virker.
Om der er andre metoder til at undgå skummende dieselolie, ved jeg ikke,
men nogen kan måske lade være med at bruge motoren i søgang. Derimod er der
måske en måde til ihvert fald at mindske slamdannelsen. Et firma, der sælger
et tilsætningsmiddel, hævder, at olien begynder at ældes, så snart den har
forladt raffinaderiet. Det er selvfølgelig rigtig nok, men allerede efter et
halvt år eller mindre, hævder de, begynder der at dannes klumper af
forskellige stoffer og grunden til besværlighederne er lagt. Det skulle
selvfølgelig kunne undgås ved at komme deres tilsætningsmiddel i tanken, men
det vil olieselskaberne nok ikke skrive under på. Jeg tror nok, at nogle
fylder tanken helt op, når båden lægges op for vinteren, ud fra den
formening, at man derved undgår kondensvand. Men olien bliver derved tit et
halvt år gammel eller mere, og hvis der er noget om snakken, er det måske
her besværlighederne startes. Måske fik man færre problemer, hvis man i
stedet tømte tanken om efteråret og tappede den for vand før sæsonstarten.
Og så fyldte frisk brændstof på tanken.
--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)