Medsejlere på Møn ønskes

Hej,

jeg er den mere eller mindre heldige ejer af en sejlbåd, en udmærket båd sikkert, med indenbordsmotor, der kan starte og køre både frem og tilbage, sejl, der burde sidde i masten, som jeg lige har gjort fint i stand med nye ......alt det der snorværk.....Jeps, rigtig gættet! Jeg kan ikke sejle den, men har været på et intensiv sejlerkursus i en kææmpe stor sejlbåd, og går til svømning.
Ok, det er nok ikke lige sejlvejr liig i dag, men det bliver det vel snart. Og så er det jeg tænkte om nogen mon havde lyst og evner til at sejle med mig, du skal have duelighedsbevis, have en stor tålmodighed, helst kunne lide børn og så meget gerne bo her på øen, eller tæt på, for ellers bliver det nok ikke til noget i længden, hvis alt skal planlægges flere timer før.
Nå, hvad det er for en båd, det er en Snapdragon 29.
Mth
Helle


Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Helle.

Ja jeg bor nok for langt væk, men et par små råd kan jeg måske give dig.

Du skal ikke være så bange for at komme ud og prøve at sejle alene med sejl, jeg har i mange år sejlet alene og har stort set aldrig haft problemer med dette. Så når nu tiden kommer til det så må du ud nogle af de dage hvor vinden er passende til begyndersejlads. Op med kludene og så lære du efter hånden hvordan de skal stå for at du får fart i båden.

Nu er det selvfølgelig en rimeligt stor "balje" du starter med at sejle i, de fleste af os "gamle" sejlere startede med en jolle hvor vi lærte at begå os med vind og hav.

Lad mig lige slå fast at et dueligheds bevis aldrig nogen sinde vil være et bevis for at vedkommende kan sejle, jeg har som så mange andre, været ude for menesker der havde alle papirene på at de havde ret til det, men sejle kunne de nu ikke.
Måske det var bedre du tog en gaste plads hos nogle af dem der sejler aften kapsejlads, der skulle du nok kunne lære en hel del. De fleste sejlklubber har sådanne sejladser og det er altså bare at spørge i klubben.

V.h.  Håndværkeren

det man lære mest ved er sine ejne fejl og ikke at der er en der brøler af en og siger hvad mand skal gøre og det skal være nu tag ud og spille med din båd det lære du mest ved hvis du er nevøs for at kændre så kan du rebesejlene det lære du mest ved og husk din redning væste
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

er der ikke en sejlklub hvor du har din båd og ligger de må da kunne hjælpe dig igang

der er altid solskin bag skyerne

Og så lige et lille Ps. til dig Helle, snore er noget du bruger hjemme i køkkenet til at binde rulle pølsen med. Du vil blive meget til grin hvis du siger det i forbindelse med en båd. På en sejlbåd har du liner - fald - hal - skøder - vant - stag & tovværk. Bånd har du i dine sko, hvis det er snørre sko
Nu er det her forum jo mere udveksling af råd, end et kontaktforum (tror jeg også du har gættet), og fra Roskilde er rimeligt langt til Møn, for andet en lige en tur.
Men jeg sidder med en nysgerrighed, som råber på MER. Hvorfor er du den "heldige" - fik du den smidt i nakken - eller hvorfor har du den - hvad er formålet? Er det blevet et soloprojekt - fordi i ikke deler interessen - og sidst men ikke mindst - hvorfor absolut noget med sejl.
Såvidt jeg lige kunne se er det en lidt atypisk bådtype - dybgang på under 1 M, to køle - og ca. 30 hk motor - med den båd slipper du for flere problemer: Den går vanskeligt på grund (hvis den gør kan du samtidig se bunden, og du kan regne med at kunne vade i land) - du har masser af motor til at hyggesejle - så længe du føler dig mest sikker med motor, jamen så brug dog den.
Og så kan jeg ikke lade være, lige at sige, at selvom folk griner - så spørg - spørg - vi er nogle som godt kan forstå andre sprog, og vi er nogle som ikke er så demente, at vi ikke kan huske da vi selv var "famlende",  og vanter var noget man tog på fingrene når det var koldt, - på mig virker det ulogisk at et "fald" er noget man trækker op med - når mit billede af et fald er noget med at man falder - altså går vandret-ned (og jeg har da flere flagsnore i min rig) . Skal måske lige tilføje, at vi er først startet som "sejlere" for 6 år siden.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Annonce
Hej igen i rare mennesker,
jeg tør ikke alene, vejen ud af Stege have er let nok, hvis man ikke ramler ind i alle de andre både i den tætpakkede havn, først et stykke lige ud ad 'motorvej', men så kommer alle de sjove små sandbanker og forbudte områder, der er lidt langt hen til et sted, hvor jeg kan øve mig, båden stikker altså mere end en meter nærmere 2,5m, og motoren er en lille vire7(ganske ny forresten!). Det er ikke en tokølet båd, bare en ganske alm sejlbåd, der er meget god til at ligge rigtig langt nede på siden;-)
Sejlklub er jeg skam medlem af, den ejer haven så at sige, men det er et meget lukket selskab, der opfordrer folk til at gå på sejlerskole før de deltager i deres sejladser. Mine to naboer i havnen er søde og rare, men mangler tid. Flere har tilbudt at vi kunne komme med på onsdagssejllads,-"men ikke lige i næste uge for den er meget vigtig og så fremdeles". Så jeg håber at finde nogen, der kan sejle, men ingen båd har, og de skal have duelighedsbevis eller skibsfører eksamen, det kræver mit forsikringsselskab.
Håber i forstår....
Mvh
Helle
Jeg har oprindelig købt båden til min mand, men han døde for tre år siden, og min datter vil gerne beholde den, så jeg må vel give sejleriet en chance.

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

hej jeg håber at det vil lykkes for dig ja det er en stor båd at sejle i som ny så du ma undskylle at jeg har skrevet sådan til dig og at der er en der vil hjælpe dig jeg bor i århus så det er for langt for mig ellers ville jeg hjelpe dig jeg håber at der er en der har tålmobighed til at lære dig og lade dig selv sejle så du lære det

rene


renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Hej Renen
du skal da ikke undskylde noget! Ja Århus er lidt langt væk, men det kan da være at jeg sejler der over en dag....
Mvh
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Nåe- såe var Google ikke min ven denne gang, søgte og fandt din bådtype i et par salgsannoncer, og lagde mine vurderinger derfra - men op på hesten igen. I samme annoncer var motorstørrelsen angivet til 30 hk - og da min båd er 31 f. med 22 hk, synes jeg, at den del nærmest var overdrevet. Men en Vire7 er vel også meget passende til at sejle for motor.
Hvis du skal komme til at synes du har magt over det, så er mit råd (ud over at måske finde den medsejler du søger): Start for motor, og begynd når vinden er passende, at få fokken op i lidt medvind, prøv andre gange at få storsejlet op i lidt let vind fra siden, fornem hvodan du kan få båden til både at sejle, og stoppe, (og rette sig op - hvis du bliver nervøs, så tro mig, du kan ikke vælte den). Du skal generelt bare trække et sejl så langt ind, at det holder op med at blafre, så trækker det. Og så luk ørene for alle "vikingerne" (dem som kun kan sejle i stormvejr - hvor konen skal ligge og brække sig i forkahytten - alle dem som starter med: Som RIGTIG sejler.... Smil og sig, at som "singlehand sejler gør man kun tingene 75%" - og så få nydelsen med.
Ja det var den korte version.
Gerhard (som har sejlet masser af sømil for motor i vores sejlbåde)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Jeg er enig med dig Gerhard, bare synd du har sejlet alle de sømil for motor når du bare kunne sætte sejlene.

Håndværkeren der har sejlet rigtigt mange sømil i sin 28`Gaffel riggede Ketch uden motor.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis