hjælp til strøm

Hej jeg er i lære og er måske en meget nysgerrig lærling der spørger meget.
Hvad er den præcise forskel på jord og nul ?
Jord og nul er koplet sammen i tavlen eller i transformater stationen ikke sandt , hvorfor kan man så  ikke nøjes med kun at bruge nul i installationer, er det ikke spild både at bruge nul og jord ?
Kan man måle sig frem til nul eller kan man måle imellem nul og jord ?

Jeg har spurgt mig frem men fået svaret "det skal det bare" (tror det er fordi de ikke ved det). Jeg håber på at der er en herinde der kan forklare det, for jeg brænder for at få det løst.

Med venlig hilsen den kvindelig nysgerrig lærling Pernille 
Hej jeg er i lære og er måske en meget nysgerrig... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej,

 

En rigtig god huske regler er:

1. ledning man monterer er Jord/beskyttesesleder, Det er din sikkerhed.

2. ledning man monterer er nul, det er udstyrets sikkerhed (elektronik mv.)

3. ledning er strømførende..

Og ved demontering er det modsat rækkefølge, hvis du husker det kommer du ikke galt afsted..


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

[script removed]
hjælp til ventilator på badeværelse.

vi har en ventilator på badeværlset der skal forbindes med noget strøm. der er en klemme i ventilatoren til 3 ledninger .
den er fugtstyret.

den ene hedder L

den anden hedder N

den trede er der et symbol med en rund cirkel med et kryds i midten og der står L1

hvor skal jord nul og fase forbindes på den .

kasper
Fase på L - Den faste fase er så ventilatoren altid selv kan tænde når den mærker luft fugtigheden er for høj.
Null på N
Det 3. symbol er sikkert til din mellemledning, som også styre lyset. Monteres den vil ventilatoren starte og slukke med lyset.

Det er ikke sikkert der er en klemme til jord, men ofte er der en lille maskinskrue man kan løsne hvor den sættes ind under og spænder, hvis ikke den har sin egen klemme (ligesom L og N)
Annonce
Det i skriver med at nullen går fra værket er ikke rigtigt.
Ja Jord og Nul er forbundet gennem jorden.

Nul kommer først efter 10/0,4 stationerne da det er en 3 faset transformer og så jorder man stjernekoblingspunket i 0,4 siden af transformerne. Stjernekoblingspunktet er også nullen som bliver ledet ud i kabelskabene.


Elektriker
"Alt er volt"
Skrevet af kamb på 01 feb 2009 21:39

Hej,

 

En rigtig god huske regler er:

1. ledning man monterer er Jord/beskyttesesleder, Det er din sikkerhed.

2. ledning man monterer er nul, det er udstyrets sikkerhed (elektronik mv.)

3. ledning er strømførende..

Og ved demontering er det modsat rækkefølge, hvis du husker det kommer du ikke galt afsted.

Når man monterer 3 fase stik er det en god ide at klippe lederne så nul er 10 mm længere end faserne og jorden er 20 mm længere.
Hvis der bliver rykket for hårdt i kablet bliver faselederne rykket løs før nul og jord og man undgår svævebde nul.

Jeg lærte det på værftet hvor de lange kabler til svejserne ofte fik tæsk.



ktm skrev den 23-01-2009 10:24:19

Næh, jord og nul er ikke koblet sammen nogen steder.
Jorden er forbundet til installationens jordspyd, hvorom der er meget strikse regler.
Nullen går ud i kablet fra værket, sammen med de 3 faser.

Hvis man i øvrigt kommer til at kortslutte nul, blå, og jord, gul/grøn, ved f.eks. et lampested, slår HFI-relæet også ud, så derfor kan jeg berette om, at de 2 i hvert fald ikke er forbundet!

Jeg hader også den der med "sådan er det bare!". Jeg vil også vide hvorfor og hvordan.
Jeg er ikke elektriker, men refererer til at sådan er det lavet i min installation.

 Der findes et system der hedder nullkng, her er nul og jord forbundet i forsyningsenden, men fremføres særskilt, denne metode må kun anvendes i industrien og skal godkendes af forsyningsselskaber. 


Ang stikkontakter med jord det er aftoriseret arbejde og må kun udføres af fagpersonale
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis