Luftning af radiator uden ventil!

Hvordan lufter man en radiator der ikke har en udluftningsventil?

Jeg bor i ejerlejlighed og flere af mine radiatorer får ikke varmt vand når der åbnes for dem!

Jesper Jappe
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke sikkert at det ligner en alm. udluftningsskrue.
Måske skal du have fat i specielt værktøj, hvis det er en spec. skrue.
Hvis der ikke er en udluftningsskrue må Du prøve forsigtigt at løsne unionen foroven.
Se om den "fiser" lidt, og spænde den til igen.
Ellers må du checke om din thermostatventil virker.
Normalt kan man trykke i midten af thermostaten, og sætte gang i systemet.

Ole Lehn
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvad er en union? Og der er ventil på en af radiatorerne i den miderste stue.
Det er en lejlighed på 1. sal. ud af 5. Så der er ingen øverste radiator!
Ham/hende der bor på 5. sal, har den øverste radiator.

Det er kun den øverste man kan udlufte.

Mvh
ThomasB
Du skal få varmemesteren til at slukke for cirkulationspumpen. Dernæst skal du få beboeren på 5. sal til at åbne sin radiator samtidig med at du også åbner din. Nu vil luften boble op i radiatoren på 5. sal, og din radiator vil blive fyldt med vand. På 5. sal (eller på loftet) sidder der en udluftningsventil, og her skal luften lukkes ud af systemet.

Grunden til at cirkulationspumpen skal slukkes er, at luften skal passere uhindret ud ad det rør, hvor vandet ellers kommer ind. Det kan ikke lade sig gøre, når der er vandtryk på.

Husk endelig at tænde for cirkulationspumpen igen, når operationen er lykkedes.

Venlig hilsen
Hans L

Mvh.
HansL
Annonce
Du kan også få ejendommens varmemester til at få monteret en automatisk luftudlader på jeres varmeanlæg. Det er en nem og billig løsning.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej problemmet behøver ikke være luft, men som jeg selv oplever gentagne gange , at beboere klager over manglende varme når fyringsæsongen kommer... thermostatventilen, kan i mange tilfælde være problemet, afmonterer thermostatventilen, ved løsne skrue, aftræk regulatoren/ventilen, nu sidder der på radiator røret den egentlige ventil, inde i midten sidder der en lille pal, den skal motioneres frem og tilbage nogle gange, det plejer at hjælpe... ventilen er simpelthen groet fast i løbet af sommeren,,, hilsen madsen
Perfekt - det skal jeg prøve i morgen, for netop det problem har jeg haft på kontoret, og udluftning har ikke hjulpet, men da jeg oftest har radiatoren lukket i det meste af året, lyder det vel sandsynligt, at det kan være grunden.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Det er en god idé ved samme lejlighed at give palen lidt låseolie, så slipper du muligvis for at skulle i gang med skruetrækkeren næste år.

TS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis