hjælp til tilslutning af opvaskemaskine

Hej alle,

Jeg har planer om at tilslutte en opvaskemaskine i lejligheden.

Der har ikke tidligere har været opvaskemaskine i køkkenet, og derfor skal der sættes nye tilsutninger på de eksisterende rør under håndvasken.

Jeg er rimeligt grøn på vvs-området, så hvad skal jeg ud at købe i Silvan hvor opvaskemaskinen i forvejen skal købes og hvordan griber jeg det an?

Håber I kan hjælpe mig lidt på vej og på forhånd 1000 tak for hjælp.

Hilsen Peter

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
wow... Det er da noget af det pæneste køkkenskab jeg nogensinde har set !
Du lader til gengæld ikke til at have en hane du kan tilslutte opvaskemaskinen på. Derfor skal du lige ud og have fat i en VVSer der kan lave sådan en hane. Det bør dog være meget hurtigt overstået, da du har en drejehane på i forvejen.
Afløbsslangen tilsluttes på afløbet til håndvasken. Det ser ud som om aggregatet under vasken allerede har tilslutningmuligheden, så der skal bare en slange på, den følger med maskinen.
Herudover så skal du nok have noget strøm til maskinen. Det ser det tilgenegæld ikke lige ud til at du har... Så der kan være et par issues du lige skal have talt med en elektrikker om.
Prøv evt. at pille din sokkel af skabet, og se om der skulle være ført strøm her. hvis der er så burde det ikke være noget stort problem at få lavet et stik til opvaskemaskinen.
Tak for svar. Jeg ved fra overboen at el findes i umiddelbar nærhed under skabssokkelen. Studsen som allerede sidder på afløbet kan jeg godt se gør afløbstilslutningen fra maskinen nem. Det stor spørgsmål er den hane du er inde på. Når du skriver at denne er meget hurtigt overstået, er det fordi jeg evt . blot kunne sætte et T-stykke på ovenfor den eksisterende koldtvandshane?
Alt som messingfittings 1 stk. ½" tee, 3 stk. ½" - ½" brystnippel, 1. stk. ½" kontraventil, monter evt. også en 1 kuglehane, så du kan lukke for vandet til opvakemaskinen.

Monteres på koldtvand, efter kuglehanen.

Eksisterende kuglehane -> Tee ->Brystnippler (->evt. kugleventil)->kontraventil -> brystnippel ->tilslutningslange til opvaskemaskine(burde følge med maskinen).
Tak for info! Nu spørger jeg måske lidt dumt: Mesing t-stykket (tee) monteres ovenfor den eksisterende koldvands-drejehane der ses på billedet - og monteres måske direkte på den? I såfald skal det tynde messingrør ovenfor afkortes og tilpasses? Men det er måske en nem operation med nedstryger.

Udfra din beskrivelse af stumperne burde det vel være muligt at finde disse i Silvan uden det store besvær? Hvad med pakningsmateriale?

Ja, tee monteres direkte på kuglehanen (pakkes selvfølgelig)
Kobberrøret burde du kunne, med forsigtighed, lave en bukning på så den passer  på den brystnippel der sidder i toppen af Tee. Resten afgrenes til siden på Tee.

Ofre de få kroner det koster og køb pakkegarn og paksalve, nøjs ikke kun med pakketape. (pakkes højre om på fittings)

Hej Peter.

Der er en del ting der vil kunne gå galt i den øvelse du er ved at kaste dig ud i, overvej at få en vvs'er til at lave det. Desuden mangler der en slangestuds på din Geberit vandlås. Den har oprindeligt fulgt med vandlåsen, og tror ikke Silvan har en i løs vægt.

Mvh,
Søren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis